הכל על כוס טפטופים ואספן חלב ​

כוס טפטופים
כוס טפטופים

"כוס טפטופים", אספן חלב, הוא גביע סיליקון לאיסוף חלב אם,  שנצמד לשד ושואב ממנו חלב.

פה בארץ המוצר קיבל את השם "כוס טפטופים" וזה ללא ספק מוצר שאמהות מניקות אוהבות.

הפוסט הזה מרכז עבורכן את כל מה שתרצו לדעת על כוס הטפטופים ואספני חלב איך להשתמש בהם, ממה חשוב להיזהר וכמובן איפה לקנות 🙂

מה זה כוס טפטופים?

כוס הטפטופים היא גביע סיליקוני, שנצמדת לשד בוואקום ושואבת חלב בזמן הנקה או שאיבה מהשד השני. היא נכנסה לחיינו בסערה אי שם ב-2017, ומאז  השתכללה גם לאספן חלב לביש שאפשר להכניס לתוך החזיה לאיסוף חלב דיסקרטי יותר. 

אמהות נשבעות שזה עובד כמו קסם, שואב כמויות יפות בזמן קצר ויש מי שזנחה לגמרי את המשאבה  ומשתמשת רק בכוס טפטופים או באספן חלב. בוודאי נתקלת בקבוצות פייסבוק של מניקות בתמונות  גאווה של מניקות-  כוסות  טפטופים מלאות בחלב.

יחד עם זאת בהחלט יש מי שזה לא מוצלח עבורן.  לא לכולן כוס הטפטופים עובדת או נעימה.

איך להשתמש בכוס או באספן, מהן ההשפעות האפשריות על אספקת החלב ועל השד, מה חשוב לדעת על הרכב החלב שנאסף?  כל מה שתרצו לדעת על כוס טפטופים ועל אספן חלב נמצא בפוסט הזה.

למי שתגיע עד הסוף  אספר על הזווית האישית שלי עם המוצרים האלו, כחננת משאבות משנת 2015 ועד היום.

מה ההבדל בין כוס טפטופים לאספן חלב?

הצורה. הפעולה היא אותה פעולה.

אספן החלב אם תרצו הוא שכלול של כוס הטפטופים לגרסא לבישה. הצורה של האספן ארגונומית יותר והשימוש דיסקרטי – נכנס לחזייה, מוצמד לשד בוואקום ואוסף חלב.

היתרון-  לא יקבל בעיטונת מהתינוק ויתנתק מהשד, העובדה שהוא נסתר בתוך החזייה יכולה להסיח את מי שמוטרדת מהסיכון הזה או מ"כמה יוצא".

לאספן חלב יש שסתום שמאפשר לשחרר קצת אם הפעלת וואקום חזק מידי.

אספן חלב
אספן חלב, החלק שנצמד לשד
אספן חלב אנבלה
אספן חלב

למה מיועדת כוס הטפטופים?

קודם כל חשוב שתדעי – כוס הטפטופים ואספן החלב נמכרים ומוגדרים כמשאבת חלב ידנית לשימוש בידיים חופשיות, hand free breast pump. 

מבחינת שימוש, הגביע אכן מפעיל וואקום מתמשך על השד ולא רק אוסף טפטופים, השם מטעה.

מצד שני האם אפשר לקרוא לזה משאבה? לא לגמרי. בלי רפלקס שחרור חלב לא יקרה עם זה כלום, זה אולי אפילו רק יכאיב…

איך זה עובד?

רפלקס שחרור החלב מתרחש במקביל בשני השדיים. בזמן ההנקה התינוק מפעיל את הרפלקס,  הגביע "מנצל" את רפלקס שחרור החלב ושואב בכוח הוואקום את השד. החלב משתחרר וכך כוס הטפטופים או אספן החלב שואבים חלק מהחלב שמשתחרר בשד השני, ממנו התינוק לא יונק.

החלב שנאסף הוא לא חלב שעד כה "התבזבז" וטפטף לרפידת ההנקה. ממש לא. זה טבעי ותקין שיהיו טפטופים קלים של חלב מהשד "הפנוי" בזמן ההנקה (זה גם טבעי אם אין כאלו בכלל) כאמור רפלקס שחרור החלב מתרחש במקביל בשני השדיים אבל! בלי  תינוק שיונק או משאבה שמגרה את השד השני לא ישתחררו ממנו יותר מאותם טפטופים. 

כן, כוס הטפטופים / אספן החלב אוספים את הטיפות האלו אבל הם עושה הרבה מעבר לזה, הם מפעילים וואקום על השד ושואבים באופן פעיל חלב שלא היה משתחרר מהשד באופן טבעי תוך כדי ההנקה או שאיבה מהשד השני. כלומר הם לא רק כלי שאוסף חלב, הם סוג של משאבה.

מנגד, כוס הטפטופים או אספן חלב לא יכולים להחליף משאבת חלב, בוודאי שלא משאבה חשמלית, כי הם עובדים במנגנון אחר לגמרי – הם מפעילים וואקום רציף ומתמשך על השד.

לעומת זאת משאבת חלב מפעילה גירוי מכני קצבי, היא מפעילה וואקום לסירוגין במהירות משתנה על השד, ומייצרת גירוי שמפעיל את רפלקס שחרור החלב. לעומת זאת כוס הטפטופים או האספן לא מייצרים גירוי מכני כזה ולא מפעילים את רפלקס שחרור החלב. אם אני אניח אותם על השד סתם ככה, חוץ מפטמה בוואקום לא יקרה כלום.

הרכב החלב הנאסף בכוס טפטופים או אספן חלב

הרכב החלב שנאסף שונה מהרכב החלב שנשאב במשאבת חלב.

הוואקום המתמשך מושך חלב "קדמי"- חלב שהרכבו לא מלא עם כל פרופיל השומנים והחלבונים שמתחברים לשומנים, אלא חלב עם תכולת מים ולקטוז גובהה יותר.

כדי לשאוב מהשד חלב שהרכבו מלא יש צורך בגירוי מכני של משאבת חלב שמפעילה וואקום קצבי לסרוגין.

המשמעות היא שרצוי לערבב חלב שנאסף עם חלב שנשאב במשאבה ובכל אופן לא להסתמך על חלב מכוס טפטופים או אספן חלב להזנה קבועה של מספר האכלות ביממה כדי למנוע מצב של האכלה בכמות משמעותית של חלב שהרכבו לא מלא.

רק לסבר את האוזן- מהסיבה הזו בנקי החלב בעולם ובארץ לא מקבלים חלב שנאסף במוצרים אלו, אלא רק שחלב שנשאב במשאבה חשמלית.

אזהרות שימוש נוספות

  • שימוש של מספר פעמים ביום במקביל להנקות בכוס טפטופים או אספן חלב תגביר את כמות החלב המיוצרת, כיוון שהיא לא רק אוספת טפטופים אלא מפנה חלב ומרוקנת את השד באופן חלקי.
  • שימוש לא סימטרי בין השדיים- יצור מצב של עודף רק בצד אחד.
  • יותר סיכון לסתימות ודלקות בשימוש קבוע – כיוון שביום שבו מתפנה פחות חלב מהרגיל גם בלי שהתכוונת או שמת לב, את עלולה לפתח סתימה בצינורית חלב שעלולה להתחיל מצב דלקתי.
  • טפטוף סימפתטי מהשד השני תוך כדי הנקה משד אחד זו תופעה טבעית שלרוב חולפת מעצמה. אם נלחץ על קצות צינוריות החלב עם האצבעות על הפטמה תהיה למידה של הגוף והצינוריות יסגרו ולא ימשיכו לטפטף לנצח. שימוש קבוע בכוס טפטופים, בעיקר אם השימוש התחיל מוקדם וסמוך ללידה פוגע במנגנון הסגירה של צינוריות החלב ולמעשה ממשיך ואפילו מגביר את הטפטופים.

איך להצמיד לשד כוס טפטופים או אספן חלב?

כוס טפטופים:

  • לחצי על גוף הכוס (מעיכה קלה), מקמי את הפטמה במרכז הפתח, הצמידי לשד ושחררי בזהירות את הלחיצה כך שהוואקום יחזיק אותה על השד ללא צורך במגע נוסף שלך.
  • עוד אפשרות לחיבור יציב יותר- קפלי והפשילי אחורה את שולי הפתח, מקמי את הפתח המופשל כך שהפטמה במרכז והפכי בזהירות בחזרה את שולי הפתח כך שיתפוס את הפטמה
  • אפשר להשתמש בחזיית שאיבה יעזור להחזיק את הכוס  ובתקווה למנוע ניתוק ושפיכה של החלב היקר שלך מבעיטה או תנועה מקרית של הבייבי היונק מהשד השני.

אספן חלב:

פתחי את חזיית ההנקה שלך, הצמידי את האספן לשד כשהפטמה במרכז הפתח, לחצי על גב האספן כדי לייצר וואקום על השד וסגרי את החזייה מעל האספן. את יכולה לשחרר מעט וואקום ע"י לחיצה על השסתום העליון.

המלצות לשימוש בטוח

  • לא מומלץ להשתמש בה בתדירות גבוהה בשל ההשפעה על מנגנון הסגירה של צינוריות החלב.
  • כיוון שהכוס מפעילה וואקום מתמשך, לא רצוי להשאיר אותה מחוברת לשד הרבה זמן אלא רק לכמה דקות בודדות. זו נקודה חשובה ממש! וואקום ממושך ללא הפוגה לא בריא לפטמה ולא לרקמת השד העדינה.
  • כמה וואקום להפעיל? את המינימום כדי שיצמד לשד. וואקום מתמשך וחזק = כאבים ונזק.
  • אם את משתמשת בהם תוך כדי הנקה- תניקי ותשאבי משני הצדדים, כלומר לא צד אחד הנקה צד שני כוס/ אספן אלא גם וגם.
  • אם הוואקום מכאיב לך, שחררי וחברי מחדש בוואקום יותר עדין, אל תסבלי ואל תסכני את עצמך בנזק לשד. אם זה ממש מציק לך- כנראה שכוס הטפטופים לא ממש בשבילך למטרות שאיבה פעילה. אין צורך להתבאס,  גללי עוד קצת מטה וגלי איך בכל זאת תוכל לשמש אותך.
  • מאכילה בחלב שאספת? רצוי לערבב אותו עם חלב שנשאב במשאבת חלב כדי ליצור הרכב חלב שלם. אם את מאכילה באופן מזדמן מאוד, "פעם ב.." זה לא נורא אם המנה היא רק חלב שנאסף ולא חלב שאוב.

לאילו שימושים כוס הטפטופים מתאימה?

  • כפתרון נקודתי שנעשה באופן מזדמן הכוס בהחלט יכולה לשרת אמהות שלא מתחברות למשאבה רגילה
  • לאמהות שלא מוצאות זמן לשאוב הכוס מאפשרת לאסוף חלב "על הדרך" תוך כדי הנקה.  מודאגת מהרכב החלב? את יכולה להוסיף חלב מסחיטה ידנית או חלב שכן נשאב במשאבה. חברי כמה איסופים כאלו מכמה הנקות ויש לך מנה של חלב שאוב לבייבי. (איך אפשר לחבר חלב משאיבות שונות? קראי כאן)
  • כוס הטפטופים מעולה לסחיטה ידנית, פשוט ככלי קיבול לחלב.  כיוון שהמשפך(הפתח) רחב מאוד זה תופס מעולה את כל השפריצים שעפים לצדדים ורוצים להגיע לתקרה, הכל מטפטף יפה למטה ונאסף בכוס.

אז איפה אפשר לקנות כוס טפטופים?

נתחיל באיפה לא- תעשי לעצמך טובה ואל תזמיני מוצר כזה בעליאקספרס 

לקנות בדולר או שניים מוצר שמיועד לבוא במגע עם הגוף ועם החלב שלך אבל אינו מפוקח בשום צורה ואין לו תו תקן- בעייתי.  אם אף גוף מוסמך ומורשה לא בדק את המוצר את לא באמת יודעת מה הרכב החומר והאם הוא נקי ובטוח לשימוש.  הרי לא הינו מעלות על דעתנו להאכיל מבקבוק או לתת מוצץ בלי אישור תקינה, מבלי שנדע שזה עשוי מחמור בטוח לשימוש עבור תינוקות, נכון?

איפה כן?

איפה שיש "אמא ואבא", מוצרי שאיבה צריכים אישורי תקינה, אם יש אישור FDA למוצר שנמכר בארה"ב זה נהדר ובוודאי פה בארץ  הקודש תו תקן של מכון התקנים הישראלי.

כוס הטפטופים המקורית וכן אספן חלב בסיסי של חברת האאקה, נמכרים בארץ ע"י אלפא מאם, למדלה ולנסינו יש גם כוסות טפטופים והאפשרות הזולה ביותר, עם אישור תקינה היא זו של אמדה שנמכרת תחת המותג הפרטי שלהם באבל טרי.

אספן חלב עם תו תקן ובעלות ידידותית ניתן לרכוש בארץ באתר אנבלה.

לקינוח כמובטח- הזווית האישית שלי

את כוס הטפטופים גיליתי לראשונה ב-2016 באינסטגרם, באותם ימים הייתי שואבת בלעדית, כלומר אמא שהתינוק שלה מסרב לינוק מהשד ומקבל רק בקבוקים עם חלב שאוב. במהלך השנה וחצי בהן שאבתי בלעדית עשיתי ״ דוקטורט״ בכל מה שקשור לשאיבת חלב. אין מוצר או גאדג׳ט שפספסתי וכוס הטפטופים היא אחת מהם. כשראיתי אותה בפעם הראשונה עף לי הסכך, ממש ככה.

איזו גאונות!  זה נראה לי כמו משאבת חלב ידנית ללא צורך בחיבור לחשמל , שהיא "חתיכה אחת", בלי חלקים מתפרקים, נשטפת בקלות והכי טוב- נצמדת לשד ונשארת עליו בלי שצריך להחזיק אותה שם עם היד בזמן השאיבה. too good to be true

מיד יצרתי קשר עם החברה הניו-זילנדית שהמציאה את הכוס המקורית, עשיתי הזמנה מיוחדת (ויקרה למדי) כי הייתי חייבת להחזיק את הפלא הזה בידיים שלי ולנסות בעצמי אחרי כל ההייפ סביבה שראיתי ברשת. מה אומר? כגודל הציפיה גודל האכזבה- באותם ימים, לפני שהייתי אשת מקצוע לא הבנתי שאין קסם, וכשאספקת החלב חלקית או נמוכה זה ממש לא מוצר מתאים.

בהמשך דרכי היתה לי פה באתר חנות אינטרנטית למוצרי הנקה וחשבתי לייבא את כוס הטפטופים. אלא מה? המוצר הלהיטי קיבל מהר תגובה מהשוק הסיני ועלי אקספרס הוצף בכוסות טפטופים בדולר וחצי. בהמשך גם ענקיות כמו מדלה ולנסינו הדביקו את הפער ונזכרו להוציא גרסאות משלהן לאותו מוצר. מה שנקרא מים מתחת לגשר, טוב שויתרתי על ההרפתקה.

אסיים בוידוי – התנסיתי בכוס הטפטופים גם כשואבת בלעדית עם אספקת חלב חלקית עם בכורי וגם כמניקה הנקה מלאה עם אספקת חלב עודפת עם ביתי השניה. אישית הוואקום המתמשך לא נעים לי . הנה אמרתי את זה, אני שייכת לקבוצת המיעוט של המניקות שכוס הטפטופים היא לא כוס התה שלהן..

כבר משתמשת בכוס טפטופים? ספרי לי בתגובות איך היא עובדת עבורך? מה את אוהבת בה?

היה מעניין? מוזמנת לשתף 🙂
Facebook

6 תגובות

  1. היי אני מניקה כבר חודשיים את הקטן שלי ושואבת בנוסף פעמיים בשבוע(כשאני יוצאת ללימודים-סטודנטית)
    האם נכון לי להשתמש בכוס טיפטופים ?
    רשמת:
    "לכן אם את משתמשת בה, שימי לב לאספקת החלב שלך!"
    זאת אומרת שזה גם יכול לפגוע בחלב שלי באיזה שהוא אופן ?

  2. הי! אשמח לקבל תשובתך.
    האם ניתן להעביר סטריליזציה את כוס הטפטופים שאת מוכרת?
    תודה
    ריס

    1. הי ריס!
      שאלה במקומה 🙂 בהחלט אפשר, סטריליזציה במים רותחים(לא במיקרו), עד 120 מעלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן