אחסון וטיפול בחלב שאוב – האם אפשר לערבב חלב ממספר שאיבות שונות?

האם אפשר לערבב חלב אם ממספר שאיבות שונות?

אפשר לערבב חלב שאוב מלפני יומיים עם חלב מהיום? חלב קר עם חלב טרי? חלב קפוא עם חלב טרי?

אם גם לך השאלות האלו חלפו בראש את ממש לא לבד.

גם אמהות מנוסות וגם אמהות טריות שואלות בדיוק את השאלות האלו, אני קוראת להן "הפינות הקטנות" של האחסון והטיפול בחלב. אמנם קטנות, אך סופר חשובות לטיפול נכון ומניעת בזבוז זמן וחלב יקר. אם את לא ממש מכירה את כללי האחסון לחלב שאוב אני ממליצה להתחיל מהפוסט המלא על אחסון וטיפול בחלב שאוב.

בקצרה התשובה היא שכן, אפשר ומותר לערבב חלב משאיבות שונות ובמקרים מסויימים גם בטמפרטורות שונות- כזה ששאבת עכשיו ששאבת אתמול וכבר התפנן לו במקרר, כזה שכבר התקרר עם כזה שמתחיל להפשיר,  רק תשמרי על הכללים הפשוטים הבאים ואת מסודרת.

ערבוב חלב משאיבות שונות

כן, אפשר לערבב חלב משאיבות שונות מאותו יום וגם מימים נפרדים. מרגע שערבבת את מתייחסת לחלב המעורבב כאילו כולו נשאב בזמן של החלב הותיק יותר.  משך האחסון כמובן מושפע מכך ( מוזמנת להציץ בטבלת זמני אחסון חלב אם כאן).  כדי למנוע בלבולים ממליצה מאוד לסמן את המנות השונות במדבקות עם תאריך ואם זה רלוונטי לך, גם עם שעת השאיבה.

  • חלב שאוב שאיחדת לבקבוק אחד משאיבות שונות מאותו יום – שעת השאיבה המוקדמת יותר חלה עליו ומגדירה את "הותק" של הבקבוק כולו.
  • חלב שאוב שאיחדת לבקבוק אחד מימים שונים- תאריך השאיבה הישן יותר חל עליו וקובע את "הותק" של הבקבוק הזה. אם החלב הותיק נשאב שלשום הבקבוק כולו נחשב כאילו נשאב שלשום, גם אם הוספת לו חלב שאוב טרי. 

ערבוב חלב בטמפרטורות שונות

מומלץ לקרר חלב טרי לפני שמוסיפים אותו לחלב קר במידה וההמנה המאוחדת חוזרת למקרר.

יחד עם זאת, את יכולה לפעמים לעגל פינות ולערבב חלב בטמפרטורות שונות, אבל תצטרכי להיות קפדנית. כמות החלב הקר יותר צריכה להיות גדולה יותר מהחלב הטרי או הפחות קר.

הסיבה היא ששיטת האחסון האופטימלית לחלב שאוב היא בטמפרטורה יציבה. באה מכאן גם ההמלצה לשמור חלב בעומק המקרר או המקפיא ולא על הדלת שנפתחת ונסגרת הרבה פעמים ביום וחושפת את החלב לשינוי פוטנציאלי בטמפרטורת האחסון.

 לכן גם בערבוב חלב טרי עם חלב קר, נרצה שכמות החלב הקר תהיה גדולה יותר, כך שהוספת החלב הטרי תשפיע במידה פחותה על טמפרטורת החלב הקר. או במילים אחרות – אנחנו לא רוצות לחמם את החלב הקר, ולכן בערבוב כזה רצוי שיהיה מעט חלב טרי שמתווסף להרבה חלב קר. 

התמונה הזו מרכזת את הכללים הללו, את  מוזמנת לשמור לך ולשתף:

ערבוב חלב אם בטמפרטורות שונות

ומה אם ערבבת כמויות שוות של חלב קר וטרי?

זה לא מומלץ אבל גם לא מצדיק לזרוק את המנה.

בתוך הבקבוק של ערכת השאיבה, החלב שנשאב זה עתה אינו בטמפרטורת הגוף אלא מתקרב יותר לטמפרטורת החדר.  בממוצע, טמפרטורה של חלב שזה עתה נשאב היא סביב 28 מעלות.

 אז כן, אם ערבבת כמויות דומות של חלב קר וטרי אכן חיממת את החלב הקר אבל לא בצורה שהורסת את מרכיביו. במנה כזו, שלא טופלה בתנאים אופטימליים, כדאי להשתמש  בהקדם.

אם את מערבבת חלב בטמפרטורות שונות להאכלה הקרובה, אין ליחס הכמויות משמעות, ממילא את החלב הקר תרצי לחמם לסביבות 35 מעלות. זה תקף גם לחלב קפוא שאת מפשירה, את בהחלט יכולה להוסיף לו חלב קר או טרי כל עוד כל המנה מיועדת להאכלה הבאה.

כללים חשובים נוספים שכדאי לזכור

  • לא מחממים את אותו החלב פעמים, לא מקררים את אותו חלב פעמים – חלב שהוצאת מהמקרר, חומם ונשארה ממנו שארית לאחר ההאכלה ניתן לשמור בטמפ' החדר  לעוד שעה-שעתיים אם את מחמירה ומקסימום עד להאכלה הבאה בגישה מתירנית יותר (וגם זה בתנאי שלא חמסין והמזגן שלך בדיוק התקלקל) . לא מומלץ להחזיר אותו למקרר ובוודאי שלא לחמם אותו שוב אם התקרר.
  • בחלב קר השומן שבחלב נפרד מחלקו המימי יותר, צף ועולה למעלה  וגם נדבק לדפנות הכלי. כשאת מערבבת חלב משאיבות שונות חשוב עוד יותר מהרגיל לאחד קודם כל את השכבות הנפרדות של החלב הקר בכל מנה כדי שלא לפגוע בערך התזונתי של המנה המאוחדת.  אנחנו רוצות שהיא תהיה שלמה מבחינה תזונתית. כדי לאחד את החלב המימי עם החלב השומני את מסובבת את הבקבוק בתנועה מעגלית, כמו בטעימת יין,  עד שכל השומן נפרד מהדפנות והחלב אחיד. לא מומלץ לשקשק באגרסיביות כדי לא לפגוע במבנה העדין של החלבונים והאנזימים שבחלב.

שאלות? תובנות? מוזמנת לכתוב לי בתגובות!

היה מעניין? מוזמנת לשתף 🙂
Facebook

4 תגובות

  1. היי האם ניתן לאסוף את החלב מכוס הטפטופים במשך כל היום במקאא ואז להעביר כמנה אחת למקםחא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן