הנקת פעוטות- איך להציב גבולות מכבדים​?

הימים- ימי סגר הקורונה השני. כולנו בבית עם הילדים. אין אמא שמניקה פעוט שלא מרגישה שחזרה להניק ניובורן. הנקת פעוטות זה דבר טבעי, כיפי ויפה אך יש בה את ההתמודדויות שלה. לא תמיד נוח ומתאים לנו להניק כשהפעוט רוצה לינוק. איך תוכלי להגביל את ההנקות בצורה אוהבת ומכבדת?
הנקת פעוטות
המשוואה ברורה- ישיבה על הספה = הנקה

הסגר כופה עלינו שינוי גדול, גם בסדר היום עם שלנו עם הקטנטנים.
כשרוב היום אנחנו בבית ורמת הפעילות יורדת, הם משתעממים מהר מהרגיל ומבקשים לינוק הרבה יותר.
הרבה אמהות מספרות שהפעוט שלהן ״חזר לינוק כמו ניובורן״.

הפוסט הזה אמנם נכתב בימי סגר הקורונה,  אך מה שאני מתארת כאן מתאים בכל מצב בו אמא מעוניינת להציב גבולות בהנקת הפעוט או הפעוטה שלה.


הנקת פעוטות בימי הסגר- מה בעצם קורה פה?

בואו נכנס לנעליים הקטנות שלהם – עבור פעוטות יונקים אין דבר כיף יותר מאשר לינוק.

זה תמיד נעים, זה חלק משמעותי בהיקשרות בין אמא לפעוט וזו הפעילות האולטימטיבית כשמשעמם להם.

אם העלייה בתדירות ההנקות לא מפריעה לך- נהדר, תמשיכו להנות מההנקה שלכם!

אם זה  כן מפריע ולא נוח לך להניק בתדירות גבוהה לאורך היום אפשר להציב גבולות בהנקה.

מתי אפשר להגביל את ההנקה?

שימו לב – הגבלת הנקה מתאימה רק עם פעוטות מעל גיל שנה, שאוכלים מגוון מזונות בארוחות מוצקים מבוססות, בהתפתחות ועלייה תקינה במשקל ולא בזמן מחלה.

קחי בחשבון שהגבלה של הנקות משמעה פחות הנקות.  תהיה לכך השפעה הדרגתית של הפחתה  באספקת החלב שלך.  כשאת מתחילה להגביל תדירות ומשך של הנקות לעומת מצב של הנקה לפי דרישה ללא הגבלות, זו בעצם תחילת הדרך לקראת סיום עתידי של ההנקה. בהתאמה אספקת החלב תלך ותפחת.

חשוב להציב גבולות בצורה שמכבדת את המקום המשמעותי שיש להנקה בחיי הפעוט/ה שלך.

אנחנו לא רוצות לבלבל אותם, הם לא יכולים להבין מתי מתאים לנו להניק ומתי לא.

פעוטות לא יכולים להבין למה פעם אחת כשהם מבקשים לינוק הם נענים בחיוב ובפעם אחרת בשלילה. למה לפעמים אמא מניקה בכיף ולפעמים נרתעת. חוסר עקביות כזו תייצר בלבול ותסכול אצל פעוט יונק ותערער את המקום הבטוח שההנקה מהווה עבורו.

גבולות בהנקת פעוטות- מה לא לעשות:

  • לא להגיד דברים כמו ״עכשיו אין ציצי״, ״לא אי אפשר״, ״אתה כבר גדול אתה לא צריך לינוק כל כך הרבה״
  • לא לסרב להניק באופן שרירותי – לפעמים כן ולפעמים לא
  • לא להגיב בכעס לבקשות הנקה

מה כן?

נתרגל הימנעות, הסחות דעת והצבת גבולות ברורים תוך כדי שמירה על המענה שלנו לצרכים שלהם.

כיצד להגביל הנקה לפעוטות בצורה מכבדת ואוהבת

הימנעות

כדי לצמצם הנקות מראש, נסי להימנע ממצבים מזמיני הנקה. למשל כפי שבוודאי שמת לב, ברגע שאת מתיישבת  הפעוט שלך מפרש את המצב כהזמנה להנקה. לכן אם את לא רוצה להניק בזה הרגע – אל תשבי על הספה! 
רעב וצמא גם יכולים להגביר את תדירות הבקשות- שמרי על סדר יום קבוע של ארוחות וארוחות ביניים, דאגי שתהיה כוס מים זמינה לו בהישג יד. תציעי באופן אקטיבי אוכל ושתייה, לפעמים הרצון לינוק מגיע מרעב וצמא. 

בכל זאת, את לא תעמדי עכשיו כל היום , אז איך תיצרי מצב בו לא כל ישיבה מצידך מסתיימת בהנקה? קדימה לסעיף הבא 😉

הסחות דעת

כשפעוטה שלך מבקשת לינוק ואת רוצה למשוך עוד זמן עד ההנקה הבאה, במקום להגיד ״לא עכשיו״ תציעי משחק או כל פעילות אטרקטיבית אחרת. כן, אפשר גם ״שוחד״ בדמות פרי אהוב ובזמנים קשים גם פינוקים כמו שלוק או חטיף.
זמן עם אבא זו הסחה מצוינת. תני להם לשחק יחד וצאי משדה הראייה.

יצירת וודאות – "עוגנים"

תחשבי עם עצמך באילו מצבים ובאילו מקומות בבית את מניקה ותייצרי ״חוקיות״ להנקות. (כמובן שזה נכון גם להנקה מחוץ לבית, בעת כתיבת פוסט זה אנחנו בעיקר בבתים, היציאה למרחב הציבורי מוגבלת, תקופה הזויה שכזו)

למשל- הנקה לפני שינה וכשמתעוררים, הנקה כשאת יושבת בכורסא/כיסא מסויים בבית, הנקה אחרי ארוחה.
בשלב הבא את מוציאה לפועל את החוקיות באופן עקבי, כך שההנקה תהיה אירוע צפוי וידוע מראש בשגרת הבית שלכם- פעוטות, בדיוק  כמונו המבוגרים אוהבים וודאות וחזרתיות.
תעגני את ההנקות לאורך היום- בכל פעם שאת מניקה את אומרת בקול ״עכשיו כשסיימת לאכול, נשב בספה לינוק״ או ״הגיע זמן לישון, נלך למיטה לינוק״.
במשך כמה ימים  חשוב לתמלל לפוט את המצבים בהם אתם בהנקה, לחבר את הפעולה לרצף ולסדר היום. כך את משדרת מסרים ברורים- מתי ואיפה אפשר לינוק. כך הפעוט שלך יודע למה לצפות , מפנים את המצבים בהם יכול לינוק ולומד שיש וודאות בהנקה.

אם יש בקשה לינוק מחוץ ל״עוגנים״ שיצרת את יכולה למצוא את הדרך להניק בלי להרגיש ששברת את הכללים . בכל זאת זה הפעוט שלך והמטרה היא לא לייצר חוקים קשיחים או חלילה מתסכלים. את יכולה להציע הנקה קצרה, להסביר שכשיגיע הזמן להפסיק את תספרי עד עשר ובעשר תפסיקו את ההנקה.

אם הבקשה מגיעה בזמן שלא מתאים לך לעצור ולהניק את יכולה להגיד- "עוד מעט, תכף, קודם נשחק ואז תוכל לינוק…"  לפי מה שתגדירי לכם, הדגש הוא לעשות את זה בצורה שלא מערערת את המקום הבטוח שההנקה מהווה עבור הפעוט שלך.

שמירה על הקרבה

הנקה היא מגע קרוב ומחבק, גוף לגוף, זמן "אחת על אחת" עם אמא.

כשאנחנו בוחרות לקצר ולהגביל אותה, כדאי לתת שפע של קרבה בדרכים אחרות- חיבוקים גדולים, ליטופים, משחק משותף, קריאת סיפור בזמן קבוע. כל פעילות שנותנת מגע קרוב וזמן יחד, גם אם לפרקי זמן קצרים לאורך היום. מה שנקרא- "למלא את המיכל" עבורם.

מניקה פעוט או פעוטה?
ספרי לי בתגובות איך ההנקה שלכן בימי קורונה?

היה מעניין? מוזמנת לשתף 🙂

Facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן