הנקה עושה חזה נפול? מה באמת גורם לנפילת השדיים


״ סיימתי להניק ונשארו לי שתי שקיות שוקו מרוקנות״…  מי מאיתנו לא שמעה את האמירה הזו?
אז מה, הנקה עושה חזה נפול?
שאלה מעולה, זה נושא שמטריד כמעט כל אישה במחשבותיה על הנקה.  מהן הסיבות האמיתיות לנפילת השדיים ומה ניתן לעשות בעניין? כל התשובות בפוסט שלפניך
האם הנקה עושה חזה נפול

בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההנקה עצמה לא הורסת את הצורה של השדיים.  ישנם מספר גורמים המשפיעים על זקיפות השד, נחשו מה?  הנקה היא לא הראשית והמרכזית שבהן.

מה גורם ל״נפילת״ השדיים?

  • הגנטיקה שלנו- המבנה של השד, גודלו, כמות השומן בו, מידת האלסטיות של העור.
  • זמן- כולנו מתבגרות ומזדקנות, עם הגיל העור מאבד אלסטיות.
  • כח הכבידה- מושך את השדיים מטה עם הזמן. שדיים גדולים יהיו נפולים יותר עם השפעת הזמן וכח הכבידה.
  • הריון – ההריון עצמו ומספר ההריונות, השפעות ההורמונים המופרשים במהלכו, עליהן נפרט בהמשך
  • משקל- עלייה וירידה במשקל לאורך החיים
  • עישון- מפחית את גמישות העור, פוגע במרקמו.
  •  גודש משמעותי בהנקה

המאפיינים הגנטיים שקיבלנו יחד עם השפעת הזמן וכח הכבידה שמושך מטה הם גורמים נתונים, אין לנו יכולת להשפיע עליהם.

גדילת השדיים בהריון בשילוב הורמון הרלקסין שמרפה את הרצועות שמחזיקות את השדיים על הגוף הם גורמים משמעותיים במידת הזקיפות של השדיים שגם עליהם אין ביכולתנו להשפיע אם אנחנו מעוניינות להביא ילדים לעולם 😉
לכן גם נשים שלא מניקות כלל חוות ״צניחה״ של השדיים. זה הטבע…

מה קורה לשדיים בזמן ההריון?

השינוי הגדול בשדיים נגרם קודם כל בשל ההריון.
השדיים גדלים במהלך ההריון כיוון שרקמת השד מתעוררת, גדלה ומתפתחת בהריון עצמו כהכנה לייצור החלב.  למעשה מתחיל ייצור של קולסטרום (החלב הראשוני) כבר במהלך ההריון.

״הנפילה״ של החזה מתרחשת גם מהשפעת כוח המשיכה לאורך השנים וגם מהתרופפות הרצועות שמחזיקות את השדיים על בית החזה (נקראות רצועות קופר).

מידת התרופפות הרצועות האלו קשורה בגנטיקה, בהיחלשות הרצועות לאורך השנים, וגם להריון. הורמון הרלקסין מופרש בכמות גבוהה בזמן ההריון, על מנת להגמיש את המפרקים ולהכינם ללידה. השפעת הורמון זה לא פוסחת על רצועות קופר, ומגמישה גם אותן.

האלסטיות המוגברת של הרצועות יחד עם הכובד הנוסף של גדילת השדיים בהריון הם הגורמים בין היתר למראה נפול של השדיים.
למעשה גם אם אישה בוחרת לא להניק ומייבשת עוד לפני התחלפות הקולסטרום לחלב, ההשפעה על ״מורמות״ השדיים כבר התרחשה מעצם ההריון

מה קורה לשדיים בהנקה?

אחרי הלידה,  סביב היממה השלישית מהלידה הקולסטרום מתחלף בחלב שממלא את רקמת השד והשדיים גדלים.

המצב הכי ״הרסני״ מבחינה זו לצורת השד הוא גודש קשה, בעיקר עם התחלפות החלב. במצב בו מיוצר חלב רב אך לא מפונה מהשד, יש מלאות רבה שהופכת לגודש.

אם הגודש לא מטופל החזה מגיע לשיא גודל שמכביד על רצועות קופר. במצב כזה נגרמת המתיחה המשמעותית ביותר של הרצועות הללו, דבר התורם למראה נפול.

על כן הימנעות מגודש על ידי ניהול הנקה מתאים ופינוי תכוף של חלב מהשדיים בימים אלו היא גורם חשוב גם לביסוס אספקת החלב וההנקה כולה וגם לסוגייה הזו של נפילת השדיים.

השדיים לאחר סיום ההנקה

עם הזמן וככל שההנקה פוחתת השדיים קטנים בהדרגה. כשמפסיקות לגמרי להניק הרקמה שמייצרת חלב חוזרת למצב ״רדום״. עם הגמילה מההנקה השדיים קטנים חזרה לגודלם מלפני ההריון אצל רוב הנשים.

לעיתים התחושה היא שהשדיים ריקים יותר ממה שהיו בעבר. בהשוואה לשד המניק שהיה מלא בחלב השד שסיים להניק מרגיש לנו קטן יותר.

זו גם תחושה סובייקטיבית, בעיקר לאחר תקופה של מלאות רבה של השדיים, וגם תחושה שנובעת משוני תחושתי, לרוב השד רך יותר לאחר הגמילה מהנקה. אם בנוסף היתה גם ירידה במשקל ואיבדנו מסת שומן- גם השדיים יקטנו.

גורם נוסף שמשפיע על מראה השד לאחר ההנקה הוא אופן הגמילה.

כאשר הגמילה הדרגתית, כמויות החלב פוחתות בהדרגה, השד קטן לאט לאט והעור שנמתח עם גדילת השד מתכווץ חזרה גם הוא בהדרגה. כשהגמילה נעשית בבת אחת לעור אין הזדמנות להתכווץ בהדרגה ועלול להיווצר מראה של עור מדולדל.

לאחר סיום ההנקה, עם כל מחזור חודשי בהשפעת ההורמונים רקמת השד הרדומה מתפתחת מעט. לכן עם הזמן התחושה הזו של  השדיים בסוף תקופת ההנקה משתנה.

אז איך נוכל לצמצם את אפקט נפילת השדיים?

  • קודם כל, קבלה עצמית. נכון, קל יותר לאמר מאשר לעשות במציאות. בכל זאת, הגוף שלנו נושא אותנו בחיים האלו, מביא חיים לעולם, מזין תינוקות… ההמלצה הראשונה שלי לקבל את השינויים שיצירת חיים מביאה עימה, לכבד את הגוף על מה שהוא עושה, על מה שהוא עובר, על השינויים שמעידים שאנחנו אמהות ולא ילדות.
  • הימנעות מעישון- עוד סעיף שקל יותר לכתוב, הא? אבל גם בעניין הזה הוא נכון- מעבר לכל היתרונות הבריאותיים הידועים של חיים ללא עישון, כשאת לא מעשנת יש לך יותר חמצן בדם, הגוף על כל רקמותיו מקבל יותר חמצן והעור בכל הגוף במצב טוב ואלסטי יותר, גם בשדיים 😊
  • הימנעות מגודש- מצב של גודש קשה בו השד נמצא בשיא הגודל שלו והעומס על הרצועות רב, תורם לנפילת השד. ניהול הנקה מתאים והקפדה על פינוי חלב תכוף יעזרו להימנע מגודש, שהוא קודם כל מצב סיכוני וכואב ואח״כ גם בעל השפעה על המראה העתידי של השדיים .
  •  לבישת חזיית הנקה הנותנת תמיכה מתאימה ונוחה תצמצם את השפעת כוח הכבידה על השדיים שלנו, שבהנקה הם מלאים וגדולים יותר. חזיות הנקה ושאיבה תומכות ויפות תוכלי למצוא כאן בחנות וכעת ממש במחירי חיסול.

אי אפשר להתייחס לסוגיה הזו מבלי להסב את תשומת הלב להשפעה המיטיבה שיש להנקה על הגוף ועל בריאות האם המניקה. השפעות שיתרונותיהן נפרשות הרבה מעבר למראה חיצוני.

בסיומו של דיון כזה חשוב לי להדגיש את היתרונות ארוכי הטווח של ההנקה על בריאות האישה – מחד צמצום הסיכון לחלות בסרטן השד והשחלות, סכרת, מחלות לב ויתר לחץ דם, מאידך שיפור בצפיפות העצם לאחר סיום ההנקה ועוד ועוד. יתרונות אלו ראוי שיהיה להם משקל רב יותר בבחירה האישית של אישה כיצד להאכיל את תינוקה והאם להניק או לא. זאת לצד ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח שיש להנקה על התינוק, מעבר לעובדה שחלב אם והנקה הם הסטנדרט האידיאלי לצרכיו של התינוק. 

היה מעניין? מוזמנת לשתף 🙂

Facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן