תזונה בהנקה והרכב חלב אם

מכירה את האימרה הזו?  "You are what you eat"

אי אפשר לדבר על הגברת ייצור חלב אם ולא לגעת בעניין התזונה. אמהות רבות חוששות שאם התזונה שלהן לא מספיק טובה גם החלב שלהן לא מספיק טוב….הפתגם הידוע מלמעלה קיבל לאחרונה טוויסט מעורר מחשבה בקמפיין מטעם ארגון רופאי הילדים הברזילאי, שמדגיש את השפעת תזונתה של האם המניקה על בריאות התינוק דרך שלוש תמונות של תינוקות היונקים משדיים עליהם צוירו צ'יזבורגר, כוס קולה ודונאט. הסלוגן שמלווה את הקמפיין מצהיר:"Your child is what you eat"    הכיתוב הקטן יותר מוסיף, בתרגום חופשי: "הרגלי האכילה שלך ב-1000 הימים הראשונים בחיי תינוקך(כולל ההריון) יכולים למנוע מילדך לפתח מחלות קשות". האמירה הזו באה בעקבות מחקרים שמצאו שתזונה בריאה במהלך ההריון ואחריו יכולה להשפיע לטובה ולאורך זמן על בריאות התינוק. מצד אחד זה נשמע ברור מאליו,  מצד שני התמונות האלו לא משקפות את המציאות…כשאת מטפלת בתינוק, סובלת מחוסר שינה ומנסה לג'נגל את שאר הדברים השגרתיים(נגיד כמו הכביסה הזאת שלא מתכבסת מעצמה…) הרבה יותר קל ומהיר לדחוף לפה משהו מוכן לאכילה שבא באריזה קלה לשליפה. הביקורת על הקמפיין הזה לא איחרה להגיע , הרבה נשים התעצבנו על תוספת האשמה שמשתמעת מהקמפיין על אכילת צ'יפס ומתוקים במקום סלט ולחם מלא.נכון שאנחנו לא צריכות תוספת אשמה(יש לי מספיק משל עצמי, תודה. הרי עם התינוק נולדו גם רגשי אשמה חדשים, אימהיים). בנוסף המסר שמשתמע מהתמונות האלו רחוק מלהיות מדויק. זה לא שכשאת אוכלת המבורגר החלב שלך מאבד משהו מערכו התזונתי המושלם עבור התינוק או מתכונותיו החיסוניות . חלב אם, גם כשהאמא חיה על ג'אנק פוד, הוא עדיין המזון הטוב ביותר לתינוקה. יש בקמפיין הזה משהו שעלול לגרום לנשים לחשוב שאם הן לא אוכלות בריא אולי עדיף שלא יניקו ובכך הקמפיין הזה יורה לעצמו ברגל, אלא אם כן חברות תמ"ל מימנו אותו…כן, ההגיון והמחקר אומרים שכדאי לאכול בריא ומאוזן כשאת מניקה וגם כשלא. כמו שאומר הציטוט הפותח, התזונה שלנו היא המקור לכל החומרים שמרכיבים את גופנו, לכן היא חשובה.

מה שחושוב לזכור במובן הזה הוא שבניגוד לדעה הרווחת, למעט מאוד מתזונת האם יש השפעה על הרכב חלב אם.

התזונה שלך לא חייבת להיות מושלמת. בדיוק כמו שבהריון מה שהעובר לא קיבל מתזונתך נלקח מהגוף שלך, כך גם עם ייצור חלב. כדי למנוע מעצמך חוסרים ונזקים עתידיים(תחשבי על סידן ואוסטיאופורוזיס בגיל 60), רצוי לשמור על תזונה בריאה ואפשר גם לשלב תוספים.למה צריך לשים לב?

  • יש מעט מאוד רכיבים בחלב אם שמושפעים ממה שאת אוכלת – ויטמינים מסויימים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות. בחלב שלך יהיו יותר מינרלים וחומצות שומן חיוניות אם את תצרכי יותר מהן.
  • יש חומרים שהגוף לא יודע לייצר או לאגור ולכן כדאי לצרוך אותם דרך התזונה. למשל סלניום, אפשר לקחת כתוסף, או פשוט לאכול שני אגוזי ברזיל ביום.
  • אמהות מניקות שהן צמחוניות וטבעוניות ותיקות צריכות לשים לב לברזל ולפרופיל ויטמני B אצלן . לעקוב ולוודא שהן לא בחסר, שכן חסר כזה יתבטא גם בחלב שלהן וכמובן אצל תינוקן וזה כמובן לא רצוי.

בשורה התחתונה- תזונה מלאה ונכונה חשובה קודם כל לבריאות הכללית שלך ובמידה פחות משמעותית מכך לייצור החלב שלך.

על מה בכל זאת חשוב להקפיד?

  1. מינימום 1,500 קלוריות ביום, פחות מזה יפגע בכמות החלב המיוצרת. את זקוקה לאנרגיה הנוספת כדי לייצר חלב.(מהצד השני בהנקה מלאה את שורפת 500-700 קלוריות ביום) ההמלצה הנפוצה היא מינימום 1800 קלוריות, שמגיעות בעיקר מאוכל מזין.
  2. מינימום 2 ליטר נוזלים ביום, עם עדיפות ל-3 ליטר שרובם מים. גוף שמייצר חלב צריך יותר נוזלים, הישארי רוויה ונסי לא לצרוך יותר מ- 2-3 כוסות ביום של משקאות שיש בהם קפאין- קפה, תה(לא חליטת צמחים), קולה, קקאו.
  3. תדירות: לאכול לאורך כל היום, "כמו תינוק"(כל שעתיים-שלוש שעות), 3 ארוחות עיקריות ועוד 2-3 ארוחות ביניים.
  4. הרכב המזון: כמה שפחות אוכל מעובד/מטוגן/מסוכר, כמה שיותר אוכל "אמיתי" ובריא: חלבונים(בשר, דגים, ביצים) פחמימות מורכבות(דגנים מלאים, קטניות) שומן בריא במידה(אגוזים, שמן זית) ,שפע ירקות ופירות(בכל הצבעים בדגש על ירוקים ואדומים) מזונות עשירים בסידן( מוצרי חלב, טחינה, שקדים) .
  5. שפיות ואיזון –  שוקולד, גלידה וגם המבורגר וצ'יפס במידה לא יפגעו לא בך ולא בתינוק שלך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן