אחסון וטיפול נכון בחלב אם שאוב

אחסון חלב שאוב בצורה נכונה חשוב לשמירה על האיכויות המופלאות של החלב השאוב שלך.

העניין הזה יכול להיות מאוד מבלבל, יש הרבה מידע ברשת, חיפוש בגוגל או בקבוצות ההנקה השונות בפייסבוק נותן תשובות רבות, והזמנים שאת קוראת ושומעת עליהם לא תמיד מסתדרים… את שואלת על חלב טרי ושומעת שאפשר להחזיק אותו מחוץ למקרר 4 שעות, 6 שעות ומישהי אפילו זרקה לך 10 שעות.

נכון, חלב אם הוא נוזל ביולוגי עמיד, בעל תכונות אנטי בקטריאליות ולכן הוא לא מתקלקל בקלות. אבל, ויש פה אבל חשוב מאוד- החלב אינו סטרילי ומכיל חומרים מזינים המהווים מצע נהדר להתפתחות חיידקים בטיפול ובתנאי אחסון שאינם מתאימים.

אז בלי לחץ, נעבור על כל ההנחיות לאחסון חלב שאוב ונתעכב על הדגשים החשובים.

קראי עד הסוף כדי להבין לעומק סוגיות של איכות החלב מחוץ לשד והתאמתו לתינוק שלך בין אם זה חלב שאוב טרי, מקורר או בהקפאה. 

חלב אם שאוב קר וטרי
חלב אם טרי וחלב מקורר, רואב את ההבדל?

חלב אם שאוב – כמה הוא עמיד?

החלב שלך הוא קודם כל שלך, לכן יש חשיבות רבה להיכרות  שלך עם החלב שלך. כשאת מכירה את הריח והטעם שלו לא תוכלי לפספס אם הוא מקולקל, לחלב שהתקלקל יש ריח חמוץ נוראי. תריחי, תטעמי(עם כלי נקי כמובן) את החלב שלך בכל המצבים שלו – טרי, אחרי שעמד קצת בטמפרטורת החדר, כשיוצא מקירור(אחרי יום, יומיים, שלושה וכו'..), לאחר הפשרה. תהי המומחית לחלב שלך ותמנעי מעצמך הרבה היסוסים וספקות. רוצה לקחת את זה עוד צעד קדימה?  תעשי ניסוי קטן בבית: שימי מעט(ממש מעט) מהחלב הטרי שלך בכוס על השיש ותני לה לעמוד שם. גשי לבדוק פעם בכמה שעות מה המצב שם ותראי שבטמפרטורת החדר לוקח לחלב שעות רבות עד שהוא מתקלקל ומחמיץ, בחורף זה יכול לקחת אפילו יותר מ-24 שעות, בקיץ באופן טבעי זה יקרה מהר יותר כתלות בטמפרטורת החדר.

סדר בבלאגן – מושגים אחידים

התשובות והמספרים שאת שומעת שונים כיוון שיש הנחיות יותר מחמירות ופחות מחמירות ומכיוון שהגורם המכריע באחסון חלב אם היא הטמפרטורה בה נשמר החלב. בגדול ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר משך האחסון האפשרי עולה. משתנה נוסף שמשפיע מאוד על משך האחסון הוא ניקיון סביבת ואביזרי השאיבה. ככל שנקפיד של נקיון ברמה גבוהה יותר כך החלב השאוב שלנו יאריך ימים ויהיה בטוח יותר. 

אני מסתמכת על ההנחיות של האקדמיה לרפואת הנקה(ABM) לאחסון חלב אם בסביבה ביתית, הנחיות אלו נמצאות כמובן בהלימה גם עם הנחיות משרד הבריאות .

 היעזרי בהמלצות לאחסון חלב שאוב ובחרי בין הזמן המומלץ לזמן האפשרי לפי מה שמתאים לך ולתינוק/ת שלך .

בשביל האחידות:

  • חלב טרי- הכוונה לחלב שנשאב זה עתה ונמצא בטמפרטורת החדר
  • בקירור- בעומק המקרר ולא על הדלת, שם הוא חשוף לשינוי טמפרטורה בכל פתיחה של דלת המקרר(בבית עם ילדים גדולים שפותחים עצמאית את המקרר חשוב עוד יותר!)
  • במקפיא- בעומק המקפיא ולא על הדלת, שוב בשביל לספק סביבה עם טמפרטורה יציבה של מינוס ארבעה מעלות או פחות.
  • הקפאה עמוקה- מה שנקרא דיפ פריז, מקפיא שאינו מחובר למקרר אלא נפרד והטמפ' בו מינוס 15-20 מעלות.

טיפול בחלב שאוב

בחלב אם מטפלים בידיים נקיות ורחוצות ומאחסנים בכלים נקיים שעברו סטריליזציה- בקבוקי חלב לתינוקות, בקבוקי ערכת השאיבה שבאה עם המשאבה שלך ובכלים ושקיות ייעודיים לאחסון חלב אם.  מומלץ להקפיא חלב בשקיות ייעודיות, במנות קטנות או כגודל המנה של התינוק/ת כדי למנוע בזבוז. כדי לחסוך מקום בפריזר ולמען הקפאה והפשרה מהירות- מלאי את השקית, הוציאי את כל האוויר ואטמי את הסגירה. הניחי את השקית במקפיא בשכיבה, כך  תקבלי שקית קפואה ושטוחה שניתן לערום בצורה מסודרת בקופסא בפריזר. על גבי השקית כתבי כמות ואת תאריך השאיבה ושעה(אם שואבת מס' רב של פעמים ביום), אם החלב הולך לפעוטון רשמי גם את שם הבייבי. 

ככה עושות מקצועניות:

אחסון חלב בהקפאה
חלב שאוב קפוא בשקיות שטוחות מאפשר ניצול מקום מקסימלי

אחסון חלב אם לתינוק בריא שנולד במועד

הטבלה מרכזת את אופני האחסון וזמני האחסון המומלצים(טווח המינימום) ואת אלו האפשריים (טווח מקסימום).

מה ההבדל בין מומלץ לאפשרי? מה שמרגיש לך בטוח ונוח, מה שמתאים לך ולתינוק שלך.

אפשר ואף רצוי לשמור את התמונה ולהפיץ 🙂

אחסון חלב אם

השאלות הבוערות

  • ניהול המלאי- לפי שיטת (FIFO (first in first out – בין אם החלב במקרר ובין אם בפריזר, המנה שנכנסה ראשונה יוצאת ראשונה, כדי לשמור על תחלופה מסודרת ולמנוע התיישנות ובזבוז חלב יקר.
  • חלב טרי- אם שאבת ואת מתכוונת להאכיל בזמן הקרוב(אפילו שעתיים קדימה) אין צורך לקרר. שאבת ולא מתכוונת להשתמש במנה השאיבה בזמן הקרוב? העבירי כמה שיותר מהר לקירור או הקפאה(אם יודעת מראש שהמנה הזו מיועדת לסטוק בפריזר).
  • חימום חלב קר- בקערה עם מים חמימים, לא רותחים! חימום בטמפרטורה גבוהה מידי יהרוס הרבה מהרכיבים שבחלב. חימום במים רותחים מביא את החלב שקרוב לדפנות הבקבוק לטמפ' של 70-80 מעלות וזה הרבה יותר מידי. לא מחממים חלב אם במיקרו או על הכיריים. בשתי השיטות יש פוטנציאל גבוה לחימום יתר וכוויות לתינוק. פשוט לא.
  • הפשרה- במקרר באופן הדרגתי עדיף מבחינת הרכב השומן בחלב. אם אין זמן אפשר גם תחת זרם מים פושרים או בקערה עם מים פושרים שתחליפי בכל פעם שיתקררו. הפשרה מהירה תחת מים זורמים יכולה להקל על הריח הסבוני שיש לעיתים לחלב מופשר.  חלב שהופשר לא מקפיאים ולא מקררים שוב. אפשר להחזיקו בטמפ' חדר של עד 22 מעלות, עד שעתיים.
  • בחלב קר שכבת השומן צפה ונפרדת מחלקו המימי יותר של החלב והשומן נדבק לדפנות הכלי(כמו בתמונה הראשונה למעלה). חשוב מאוד לאחד את השכבות כדי שהמנה תהיה שלמה מבחינה תזונתית. עושות את זה בתנועה מעגלית, כמו בטעימת יין,  עד שכל השומן נפרד מהדפנות והחלב אחיד. לא מומלץ לשקשק באגרסיביות כדי לא לפגוע במבנה העדין של החלבונים והאנזימים שבחלב.
  • חלב שחומם לא מקררים שוב. חיממת מנה והבייבי אכלה רק חצי? את מה שנשאר את יכולה לשמור מחוץ למקרר כשעה-שעתיים.  רצוי כמובן במקום הכי קריר שאפשר, נניח מתחת למזגן בקיץ ולא על השיש ליד תנור שעובד.
  • שואבת מחוץ לבית? אלופה! את החלב ששאבת הכניסי מיד לצידנית עם קרחונים עד שתגיעי הביתה
  • הקפאה למרחקים ארוכים- נקודה למחשבה: אם אין לך מקפיא להקפאה עמוקה בבית ואת מקפיאה את החלב שלך בפריזר הביתי, לחלב הקפוא שלך יש תוקף לחצי שנה. אחרי כן לא מומלץ להאכיל בו את הבייבי. יש לך חלב קפוא פג תוקף? את לא חייבת לזרוק אותו! את יכולה להכין ממנו תליון למזכרת או אפילו סבון טבעי למשפחה. בימינו יש כמה נשים מקסימות שמכינות תכשיטים עם תליונים מחלב אם בתהליך מיוחד של עיבוד החלב וגם סבונים טבעייים עם חלב אם. ועוד מחשבה שתעזור לך לשחרר את החלב הישן; חלב אם מותאם בכל נקודת זמן לשלב ההתפתחות של התינוק. באופן אידיאלי, התינוק צריך לקבל את החלב שאימו מייצרת כעת. כך, חלב שנשאב בגיל חודש פחות מותאם לצרכיו של תינוק בן שמונה חודשים גם אם החלב נשמר בהקפאה עמוקה. ולמען הסר ספק- חלב "ותיק" שאינו תואם את גיל התינוק עדיין עדיף בלי שום ויכוח על תמ"ל כל עוד הוא עדיין בתוקף ולא עברה יותר מחצי שנה מהקפאתו.

אחסון חלב אם לפגים

עם זה לא משחקים. תינוקות שנולדו לפני הזמן רגישים יותר ונמצאים בסיכון רב יותר לזיהומים. ההנחיות לאחסון חלב אם עבורם הן המחמירות ביותר. 

עד מתי מקפידים על הכללים המחמירים האלו? לפי פגיית שיבא עם פג שנמצא שבועיים בבית לאחר השחרור וללא חזרה לאשפוז במהלכם, ניתן לעבור לאחסון כמו לתינוק בריא שנולד במועד. ואני מוסיפה, שבהתחלה כדאי להיצמד לטווח הזמנים המינימלי כדי ללכת על בטוח.

היה מעניין? מוזמנת לשתף 🙂
Facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן