איך להגביר את ייצור החלב בשאיבה בלעדית? חלק 1

הגברת ייצור החלב בשאיבה בלעדית – זה אפשרי?

שאלת השאלות בקרב שואבות בלעדיות היא ללא ספק סוגיית הגברת ייצור החלב בשאיבה בלעדית, כשאין הנקה. מיתוס שגוי אומר שזה קשה עד בלתי אפשרי, כמובן שזה לא נכון, זה בהחלט אפשרי. איך?  התשובה ארוכה ומסועפת ולכן עשיתי ממנה סדרה של פוסטים.

הבסיס –  שאיבה בלעדית היא לא הנקה

בשאיבה בלעדית לא מתקיימת מערכת היחסים שקורית בין הגוף שלך(והשדיים בפרט, אם לדייק) לבין התינוק היונק וצרכיו ההולכים וגדלים מבחינת כמויות חלב. כמו בהנקה, ככל שהתינוק שלך גדל וצורך יותר חלב השאיבה צריכה לספק כמויות גדולות יותר. בשונה מהנקה, בשאיבה בלעדית אנחנו רואות בדיוק כמה חלב אנחנו מייצרות. מצד אחד הידיעה המוחלטת של הכמויות שאת מייצרת מרגיעה ולא משאירה מקום לתהיות בסגנון "אני לא יודעת כמה התינוק אוכל".
מצד שני הרבה פעמים את בלחץ סביב עניין הכמויות, בין אם את חוששת שהתינוק שלך צריך יותר ממה שאת מייצרת, או שאתם בעיצומה של קפיצת גדילה, או שפתאום את מרגישה שיש לך פחות חלב, או שאת חוזרת לעבודה בקרוב והיית רוצה שיהיה לכם מאגר של חלב בפריזר. בכל אופן, אם את רוצה להגביר את ייצור החלב שלך בשאיבה בלעדית, יש כמה וכמה דברים שאת יכולה לעשות.
חלב אם שאוב
הגברת ייצור חלב בשאיבה בלעדית

כמה מילים על ייצור החלב שלך

לפני שנצלול לכל הדרכים והשיטות, חשוב שתזכרי שזה לגמרי תקין שיש תנודות בכמויות. הגוף שלנו הוא לא מכונה שמייצרת מנות מדודות ומוכנות. בדיוק כמו שהגוף שלנו לא סימטרי, גם בשאיבה אין בהכרח סימטריה, לרוב לא מתקבלת אותה כמות משני הצדדים. הרבה פעמים שד אחד נדיב יותר משכנו, ולפעמים גם זה מתחלף.  זה לגמרי בסדר אם מפעם לפעם יש פתאום שאיבה "נמוכה".  כפי שאפרט בהמשך יש הרבה גורמים שיכולים להשפיע על כמות החלב שאת מייצרת, אבל חשוב לשים לב שאנחנו לא עוסקות פה בתנודתיות מקרית, שאין מה לעשות בנוגע אליה חוץ מלקבל אותה בהבנה, אלא בהגברת הייצור הכולל.

משאבת החלב שלך

לפני כל שאר הדברים השאיבה שלך מושפעת מהמשאבה בה את משתמשת. לכן חשוב שתבדקי את הדברים הבאים.
  • מים מים מים…
כשאת שואבת לאורך היום, חלקי המשאבה שלך מנסים להתייבש בין שאיבה לשאיבה, כשהם רטובים הם פשוט עושים עבודה פחות טובה…
קודם כל את צריכה לוודא שהחלקים יבשים. ככל שהממברנה גדולה יותר כך חשיבות ייבוש החלקים עולה, למשל הערכות של מדלה פריסטייל צריכות להיות יבשות לחלוטין כדי שהוואקום יהיה במיטבו.  משאבות חלב עובדות עובדת על וואקום. מים- גם כמה טיפות פה ושם, הורסים את הוואקום. תנסי(כמה שמתאפשר) לשטוף את החלקים מיד אחרי השאיבה, תני ניעור ושימי לייבוש במסננת, לרוב עד השאיבה הבאה החלקים יתייבשו לגמרי, או שניגוב קל עם נייר סופג יסגור את הפינה (אני תמיד עוברת נייר סופג כדי לוודא ייבוש). אם המזגן עובד, תניחי את המסננת תחתיו- מייבש לחלוטין צ'יקצ'ק, תענוג.
  • הפטמה במרכז
תוך כדי השאיבה, הניחי את החצוצרה כך שהפטמה נמצאת כמה שיותר במרכז. כשהפטמה ממורכזת המעברים בצינוריות החלב פתוחים והחלב לא "נתקע" בדרך החוצה. הייתי משקיעה במרכוז טוב של הפטמה לפעמים כמעט את כל 2 הדקות הראשונות של השאיבה. כמובן שגודל המשפך צריך להתאים לגודל הפטמה שלך(כן, יש מידות).
  • אחיזה
אם את משתמשת בחזיית שאיבה(כדי לשאוב בלי ידיים, את יכולה לקנות כאלו אצלי בחנות), וודאי שהחזיה אוחזת טוב את החצוצרה ושיש וואקום על העטרה. כלומר – השוליים של ה"חורים" של החזייה מכסים את החצוצרה, והחצוצרה יושבת יחסית באמצע ה"חור".

השאיבה עצמה

  • הוספת שאיבות והארכת משך השאיבה
כדי להגביר כמויות, צריך לדמות את מה שתינוק יונק עושה בקפיצת גדילה. כשתינוק יונק צריך יותר חלב הוא נשאר על הציצי יותר ומבקש לינוק יותר פעמים ביום. את יכולה לנסות את שתי האסטרטגיות או לשלבן- להוסיף עוד כמה דקות לכל שאיבה או להוסיף עוד שאיבה שתיים ביום אם את מסוגלת. בהתחלה זה לא נראה כאילו הכמויות עולות אבל התמדה של כמה ימים תגביר כמויות. במקביל חשוב לא להגזים מבחינת זמנים- שאיבות ממושכות לפרק זמן מצטבר ארוך יותר משעתיים ביום לא מומלצות מעבר למאמץ נקודתי להגברת ייצור החלב.  בימים של הגברת כמויות אל תגזימי מעבר לשלוש שעות שאיבה מצטברות- זה מעייף, קשה לעמוד בזה ויש לך עוד דברים לעשות 😉
  • שאיבה "לסרוגין", מה שנקרא Power Pump
עוד דרך לחקות קפיצת גדילה של תינוק ולסמן לגוף ולייצר עוד חלב זה לעשות שאיבה לסירוגין. כמו שתינוק יונק יכול להיות לא שקט ולרצות לינוק לסירוגין בתוך מסגרת זמן של כמה שעות. את זה עושים כשיש זמן פנוי לגמרי, מתחברים למשאבה ושואבים לסירוגין במשך שעה- 10 דקות שאיבה 10 דקות הפסקה, נגיד מול הטלוויזיה או עם ספר טוב בזמן שהתינוקי ישן ויש מי שיקום אליו אם הוא מתעורר.
  • לא להציץ!
אל תסתכלי על הבקבוקים כל שתי שניות! אם את יכולה, תשדלי לא להסתכל עליהם בכלל. לחץ מפריע לאספקה, כולל מחשבות מלחיצות בסגנון " יוצא?? כמה יצא עד עכשיו? יצא מספיק?? זה נראה לי מעט…"
  • עיסוי השד ועוצמת שאיבה
כדי לקבל יותר חלב בכל שאיבה(הקדשתי לזה פוסט שלם נפרד), נסי להגביר עוצמת שאיבה ולעסות את השד תוך כדי שאיבה. לפעמים תוספת קטנה של עוצמת שאיבה עושה הבדל משמעותי, כמובן כל זמן שזה לא מכאיב לך לעלות בעוצמה.  עוצמת השאיבה הנכונה היא הגבוהה ביותר שבה את מרגישה בנוח.

את (זוכרת אותך?)

  • אוכל ושתייה
אכלת טוב היום? שתית מספיק מים? האספקה תלויה בזה! אם את אוכלת מעט מידי ולא שותה מספיק מים הגוף שלך מייצר פחות חלב. את חייבת לאכול בין השאיבות ולשתות לפחות שני ליטר מים כל יום. חשוב לזכור שצריכה מוגברת של נוזלים לא גורמת להגברת ייצור החלב אבל את חייבת להרוות את הגוף "ולפצות" על המאמץ שבייצור החלב. בנוסף גם מה שאת אוכלת עשוי להשפיע על האספקה, ואת יכולה לנסות גם תוספים וכדורים במרשם- ועל כך ארחיב בפוסט הבא.
  • מנוחה
נכון שהשינה ממך והלאה אבל מנוחה ושינה חשובות מאוד. גוף מותש מייצר פחות חלב. תנסי לנוח כמה שאת יכולה, גם להרים רגליים ולבהות בטלוויזיה זו מנוחה. נכון שבזמן שהקטנטנים ישנים יש עוד מיליון דברים שצריכים להיעשות בבית, אבל בגדול לכי על הכלל הזה: אם את יכולה לשבת אל תעמדי, אם את יכולה לשכב אל תשבי ואם זה לא חשוב- אל תעשי את זה!
  • נאחסונים
לחץ, כעס ועצבים מורידים כמויות- חד משמעית. שוב, קל להגיד אבל חשוב ואמיתי- נסי לנטרל אותם כמה שיותר.

המשאבה, השאיבה ואת – זה הבסיס, בלי המשולש הזה אי אפשר לדבר על הגברת ייצור החלב בשאיבה בלעדית. בדקי את עצמך,  מה יכול לעבוד עבורך?  מה חסר לך ומה את מכוונת לאמץ לשגרת השאיבה? מוזמנת לשתף בתובנות בתגובות שלמטה.

בפוסט הבא נתמקד בצמחים, תוספים וכדורים להגברת ייצור החלב, שזה כבר חומר למתקדמות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן