הגברת ייצור חלב בשאיבה בלעדית ובהנקה- מזונות, תוספים וכדורים במרשם

בפוסט הראשון בסדרה התייחסתי לשלושת המרכיבים הראשיים להגברת ייצור חלב בשאיבה. הפעם, בפוסט השני בסדרה, נצלול לעומק לענייני הגברת ייצור החלב בשאיבה בלעדית או הנקה על ידי תזונה , תוספים וכדורים שיכולים לעזור לך להעלות את הרף ולהגביר את ייצור החלב.
חשוב לזכור שהדבר שהכי מגביר ייצור חלב בהנקה או שאיבה בלעדית הוא ריקון טוב של השדיים בתדירות גבוהה. ככל השדיים מתרוקנים יותר מחלב כך הגוף מבין שצריך לייצר עוד ממנו. כל מה שנדבר עליו כאן הוא בגדר תוספת, הבסיס הקריטי הוא שאיבה או הנקה אפקטיביות, עם ריקון טוב של השדיים ובאופן תדיר לאורך היממה.
חלב שאוב הגברת ייצור חלב אם

מזונות  מייבשי חלב

לפני שנדבר על מגבירי חלב, את חייבת חייבת לדעת מה עלול לייבש אותך. הדהים אותי לגלות שגם אמהות מיניקות וגם אמהות שואבות מפספסות את העניין הסופר חשוב הזה-  תימנעי כמה שאת יכולה מנענע, מנטה, מרווה ופטרוזיליה. המשותף לכל הצמחים האלו היא יכולתם לייבש רקמות ריריות, או בעברית- משתמשים בהם לייבוש נזלת.  צמחים בעלי תכונות לייבוש רקמות ריריות מייבשים גם חלב אם. אותו דבר תקף גם לתרופות נגד צינון למיניהן- לא לגעת!

מזונות  להגברת ייצור חלב

אפשר לקרוא לזה תרופות סבתא, סביר להניח שגם סבתא שלך המליצה לך מה לאכול כדי שיהיה לך יותר חלב… למרות ששמעתי גם על דברים לגמרי משונים יש הסכמה גורפת יחסית על המאכלים הבאים כמגבירי חלב.
נסי לשלב אותם בתפריט היומי שלך:  שיבולת שועל, שומר(הירק), קמומיל, לואיזה, חילבה(נגיד בעמבה), שמרי בירה, זרעי פשתן, שמיר, קימל, כורכום ובירה שחורה אמיתית(שיש בה כשות). קחי בחשבון  שלא הכל בדוק מדעית ושכל  אחת מגיבה אחרת. אני הייתי פותחת את הבוקר עם דייסת שיבולת שועל ושותה פה ושם במהלך היום תה לואיזה וקמומיל. אף פעם לא בדקתי איך זה משפיע על הכמויות שלי, אבל אני מניחה שזה לא מזיק.

מזונות מגבירי ייצור חלב או מייבשים? תלוי את מי את שואלת

יש צמחים ומזונות  שלגביהם תלוי את מי שאת שואלת או באיזה אתר את גולשת. יש מי שיגידו מייבש חלב ויש שיגידו מגביר ייצור חלב. אני נתקלתי בדעות חלוקות גם על שומר, זרעי שומר ולואיזה. אני אישית לא חוויתי איתם צמצום כמויות וצרכתי את שניהם על בסיס יומי או שבועי.  הכי מוזר זה ששניהם דיירי קבע בתוספים הטבעיים למיניהם, והנה הגענו אליהם.

תוספים להגברת ייצור חלב

יש מבחר של תוספים להגברת הייצור, אני ניסיתי בעבר וצורכת גם עכשיו כמה מהם בעצמי. גם כאן לדעתי  צריך לקחת בחשבון שכל אחת מגיבה אחרת לתוספים השונים.
  • כדורי חילבה- חילבה ידוע כמגביר חלב ואף הוכח מדעית ככזה. רוב מי שמנסה לא מתאכזבת אף על פי שיצא לי לדבר גם עם אמהות שזה לא הזיז להן כלום.  אם את נרתעת מהריח, יש כמוסות מופחתות ריח, כמו אלו של אלטמן. בתכל'ס זה ממש מזכיר ריח של סירופ מייפל, אז תחשבי על זה ככה, יותר מעודד. ולגבי ניחוח הזיעה- זה לא משפיע על כולם באותה מידה. אני מעולם לא הרגשתי שאני מסריחה מחילבה, ואני חובבת עמבה ידועה. תנסי, מקסימום תפסיקי. עלי זה השפיע יפה ועזר לי להרים כמויות בפעם הראשונה שהרגשתי שכרמי צריך יותר חלב בכל ארוחה. לוקחים עד 3 כמוסות 3 פעמים ביום. אם את משתמשת באלו של אלטמן שימי לב שיש בהם גם מגנזיום, מינון של יותר מחמישה כדורים ביום מביא אותך לצריכת המגנזיום המומלצת ליום לנשים. אם את רוצה בכל זאת מינון מקסימלי- שלבי עם כדורי חילבה ללא מגנזיום.
  • כמוסות מורינגה- צמח הודי במקור, המשמש באופן מסורתי לטיפול במגוון מחלות ולתגבור תזונתי. בין סגולותיו הרבות נחשב גם כמגביר חלב. לוקחים עד 2 כמוסות פעמיים ביום.
  • תמציות צמחים בכמוסות או נוזל- יש כל מיני, חלקם רק מצמחים וחלקם משולבות עם חילבה. רובם מכילות תמציות צמחים שנחשבים מגבירי חלב ברפואה מסורתית וטבעית-  שומר, שיח אברהם, סרפד, לואיזה, אניס, גדילן… אני ניסיתי  את "נוטרי מילק" ואת "מאמי מילק" ובשניהם הכמויות שלי גדלו ב-20-30 מ"ל לשאיבה. שוב, בתקופת שנדרשת הגדלת כמות המנה זה עושה את העבודה.

איך מומלץ לשלב תוספים להגברת ייצור חלב בשאיבה?

כשאת שמה לב שהתינוק שלך צריך קצת יותר חלב בכל מנה או אם את חווה ירידה בייצור התנסות עם תוספים בהחלט יכולה לעזור. יש שתי אסטרטגיות:
  1. צריכה ממוקדת – לוקחים את התוסף במשך כמה ימים(לכי על שבוע, לגוף לוקח זמן לקבל את האיתות ולהגיב בהתאם) בשילוב עם הוספת שאיבה או הארכת משך השאיבות. השילוב הזה אפקטיבי מאוד- בסיומו של השבוע תבחיני שהכמויות שלך    עלו.
  2. צריכה מתמשכת- אם את לא בעניין של שינוי שגרת השאיבה שלך תצטרכי לקחת את התוסף לתקופה ממושכת יותר,  וזה אומר פיתוח מערכת יחסים. התוסף יושב על השיש או בכל מקום בולט לעין וסמוך למשאבה ואת מקפידה לקחת ממנו לפי המלצת היצרן(לרוב מספר פעמים ביום). כמה ממושכת? זה כבר תלוי בך ובאיך שתושפעי מהתוסף- ניסוי וטעייה. חשוב לדעת שיש נשים שכמויות החלב שלהן יורדות כשהן מפסיקות לקחת תוספים, לכן תהי ערנית ובכל אופן אם את יורדת ממשהו- עשי זאת בהדרגה ולא בבת אחת.

כדורים במרשם להגברת ייצור חלב

זו האופציה האחרונה, אחרי שניסית הכל או אם יש סכנת ייבוש ממשית ומיידית. מוטיליום היא תרופת מרשם, במקור היא מטפלת בכאבי בטן ובחילות אך תופעת הלוואי שלה היא הגברת ייצור הורמון הפרולקטין, ההורמון האחראי על ייצור חלב.  יש מחלוקת סביב מוטיליום. בארה"ב היא אסורה לשימוש בעקבות מחקר שנערך על אוכלוסיה מבוגרת חולת סרטן שקיבלה מוטיליום ישירות לווריד בכמויות גדולות ואחוז קטן מהם לקו בליבם. מנגד מחקר אחר בקרב אמהות שואבות לפגים שנטלו את התרופה בכדורים ובמינונים שפויים הראה עלייה משמעותית בייצור החלב ולא נרשמו בו סיכונים כאלו. בקנדה התרופה מותרת לשימוש ושם, האורים ותומים של ההנקה ד"ר ג'ק ניומן ממליץ על פרוטוקול לקיחת מוטיליום מיתריני בהרבה ממה שנהוג פה בארץ. כאן לא בכל קופת חולים ולא כל רופא יסכים לרשום לך מוטיליום בשל המחלוקת הזו. בכל אופן אם ניתן לך מרשם, הוא למשך עשרה ימים, שלושה כדורים ביום ולרוב לא יתנו לך יותר מסשן אחד כזה.  החוויה האישית שלי עם מוטיליום היתה חיובית. כשהייתי על סף התייבשות כחודש אחרי הלידה לקחתי מוטיליום במשך 20 יום וזה בהחלט הגביר לי את ייצור החלב באופן משמעותי. לי זה אפשר להתייצב  מחדש מבחינת כמויות ביחס לצריכת החלב היומית של  היומית כרמי , לתת יותר האכלות בחלב שאוב ולרדת לשתי האכלות פורמולה ביום(כן, שילבתי תמ"ל- על שגיאות שעושים בתחילת הדרך קשה לפצות…).
אני המשכתי לקחת תוספים ולהקפיד לשלב מזונות מגבירים לאורך כל תקופת השאיבה שלי, גם כשירדתי לשלוש ולשתי שאיבות ביום, כדי לשמור על אספקה יציבה.
מה עבד בשבילך? מוזמנת להשאיר תגובה ולספר.

5 טיפים לשאיבת חלב בקלות

הטיפים שלי לשאיבת חלב בקלות,  אלו הדברים שעשו את ההבדל בין שאיבה כמטלה בלתי נסבלת שלא האמנתי שאעמוד בה לאורך זמן, לבין שאיבה כפעולה שגרתית

קרא עוד »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן