משאבת חלב אישית וסכנת זיהום חלב

משאבת חלב השאלה

משאילה או חושבת להשאיל משאבה מחברה? מאחותך? תחשבי על זה שוב… את עלולה לסכן את התינוק שלך!  מהי משאבת חלב אישית ומהי סכנת זיהום חלב, מה את חייבת לדעת כדי להמנע מזה ואיך לבדוק את המשאבה האישית שלך, כל הפרטים כאן

השאלת משאבת חלב אישית

נשים רבות משאירות בצדק את המחשבה על הצטיידות במשאבת חלב לאחרי הלידה. אכן בחירת משאבת חלב אישית צריכה להיעשות לפי הצרכים של האם, ואת זה אי אפשר לצפות מראש.

הבעיה היא שלרוב הצורך במשאבת חלב עולה בדחיפות ובאופן מיידי- סביב היום השלישי לאחר הלידה, כשהחלב הבוגר מגיע ואיתו הגודש והבעיות, או סביב אתגר הנקה אחר כמו מיעוט חלב או שביתת הנקה.

ואז מה קורה? אין זמן ופניות לעשות סקר שוק ולחשוב איזו משאבה לקנות. משאבה אישית טובה אינה זולה וההוצאות סביב הלידה ממילא גבוהות, כך קורה שנשים רבות משאילות משאבת חלב אישית מחברה או מאחות או קונות משאבה משומשת כדי לקצר תהליכים ולחסוך.

משאבת חלב אישית – מיועדת לשימוש אישי

אז מה בעצם הבעיה?  משאבות חלב חשמליות לשימוש אישי מיועדות לשימוש אישי, ולא בטוחות להעברה בין משתמשות.

הסיבה היא היגיינית- תוך כדי שאיבה חלב(ואפילו רק אוויר שבא במגע עם החלב) יכול בטעות להגיע למנוע המשאבה. כיוון שחלב אם הוא חומר מזין כ״כ הוא גם מצע נהדר להתפתחות חיידקים ועובש, כלומר זיהום חלב בתוך המשאבה.

ה-FDA , מנהל המזון והתרופות האמריקאי, גוף הפיקוח והרגולציה הנחשב בעולם מגדיר שני סוגים של משאבות חלב:

משאבות חשמליות המתאימות למספר רב של משתמשות 

 נקראות באופן עממי גם "משאבות ברמת בית חולים", כיוון שאלו המשאבות שנמצאות בחדרי השאיבה בתינוקיות בבתי החולים.

אלו משאבות חשמליות חזקות  ויקרות מאוד, דו צדדיות, מתאימות לשאיבה מספר רב של פעמים ביום,  בעלות מערכת סגורה לחלוטין המבטיחה שחלב לא יכול לעבור ולהגיע לפנים המשאבה ולמנוע שלה.

כך, כשכל משתמשת מגיעה עם ערכת השאיבה האישית שלה, מספר רב של משתמשות יכול להשתמש במשאבה כזו באופן בטוח גם מבחינת עוצמת המשאבה ועמידותה לאורך זמן וגם מבחינה הגיינית בטיחותית.

לכן הן מתאימות גם להשכרה. משאבות כאלו הן "לקטינה" ו"סימפוני" של מדלה, "עלית" ו"פלטינום" של אמדה, "קארום" של ארדו.

משאבות חשמליות לשימוש אישי

משאבות חד או דו צדדיות, אשר לא מיועדות לשימוש של מספר נשים או להעברה בין נשים כיוון שיש חשש לכניסת חלב למנוע המשאבה  או לאוויר שנכנס למנוע המשאבה ומכאן  סכנה למעבר זיהומים בין המשתמשות.

ישנן משאבות שהיצרן מצהיר עליהן שהן בעלות מערכת סגורה והגיינית, המתבטאת לרוב בגביע סיליקון המהווה מחסום בין החלב למנוע. זה אחלה וככל הנראה מקטין את הסיכוי למעבר חלב למנוע אך עדיין לא הופך משאבה כזו למתאימה להעברה בין משתמשות.

משאבות אלו הן בעצם כל שאר המשאבות. כן, גם הספקטרה הכחולה והמילי שמושכרות ביד שרה, שוק, אני יודעת. הן לא מוגדרות ע"י ה-FDA כמשאבות שניתנות להעברה בין נשים. 

 אז מה הפניקה? זיהום חלב!

אם את חושבת תוך כדי קריאה "כן, אבל  מלא נשים מעבירות ביניהן משאבות והכל בסדר, אז למה להלחיץ?"

תראי, המטרה היא לא להלחיץ, אלא רק לתת את המידע האמין ביותר לקבלת ההחלטות לגבי הצטיידות במשאבת חלב.

נכון, יש בכל רגע נתון משאבות חלב אישיות שמושאלות בין נשים ועל פניו לא גורמות נזק. השאלה היא האם את מוכנה לקחת את הסיכון ולסכן את התינוק שלך?

כך נראה פילטר של משאבת מדלה סווינג שהושאלה בין חברות:

זיהום חלב במשאבה אישית
ספוגית מזוהמת בעובש במשאבת חלב אישית, התמונה באדיבות ורד בוקעי IBCLC

האמא שהשתמשה במשאבה הזו השאילה אותה מחברה. היא שיתפה את יועצת ההנקה שליוותה אותה  שהתינוק שלה אכן סבל משלשולים חוזרים ונשנים. כשהיועצת בדקה את המשאבה ופתחה אותה, התגלה מקור הבעיה.

כשנכנס חלב לפנים המשאבה יצמחו עליו מושבות חיידקים ועובש והפילטר יהיה מעופש. החיידקים האלו יגיעו לחלב שנשאב באמצעותה כיוון שיש מעבר של אוויר בין מנוע המשאבה לערכת השאיבה בה נאסף החלב.

בתמונה זו גם הפילטר שחור מעובש וגם הפלסטיקה כולה מוכתמת בעובשים:

זיהום חלב משאבת חלב אישית
התמונה באדיבות אלונה בורלא IBCLC

באופן תקין ונורמלי, במשאבה שלא הושאלה ולא נכנס חלב לפנים המשאבה, הפלסטיקים יהיו נקיים מבפנים והפילטר, אותה ספוגית, תהיה לבנה וצחה, ככה:

פילטר נקי משאבת חלב אישית
פנים המשאבה נקי, הספוגיות לבנות

השורה התחתונה – שימוש  נכון במשאבת חלב אישית למניעת זיהום חלב

  • אל תשאילי משאבה המיועדת לשימוש אישי, הצטיידי במשאבה אישית משלך. כיום, רוב קופות החולים מציעות למבוטחות משאבות איכותיות במחיר מסובסד ומשתלם. שווה לבדוק עם הקופה שלך.
  • תהי ערנית בזמן השאיבה, ראית טיפות חלב בצינורית המובילה אל מנוע המשאבה? הפסיקי מיד לשאוב וצרי קשר עם שרות הלקוחות של המשאבה שלך להנחיות. לכל יצרנית שמכבדת את עצמה יש הנחיות כיצד לטפל במשאבה אישית במקרה של כניסת חלב למערכת.
  • שוכרת משאבה שאינה מיועדת למשתמשות מרובות? שוכרת משאבה אישית מגמ"ח(יש כאלו שמשכירים פאמפ אין סטייל של מדלה שגם היא משאבה אישית) או מכל מקום אחר? דעי שזה לא מומלץ. את מסתכנת בשימוש במשאבה מזוהמת. בנוסף  יתכן שאת מקבלת משאבה שחוקה ועייפה שכבר מזמן לא שואבת כמו שהיא אמורה. שקלי אפשרות בטוחה יותר לך ולתינוקך.
  • אם יש לך משאבה אישית שלך מהלידה הקודמת, כדאי לבדוק מה מצבה לפני שימוש חוזר. אם חלילה תגלי שנכנס אליה חלב ויש עובש בפנים המשאבה, פני לשרות הלקוחות של היצרן/יבואן להנחיות.
  • אם בכל זאת ולמרות כל האזהרות את משאילה/שואלת משאבת חלב אישית, עשי לעצמך ולתינוקך טובה, בדקי אותה ובכל אופן שקלי אפשרות בטוחה יותר עבורכם.

אז איך בודקים אם פנים המשאבה נקי ולא מזוהם? 

צפי בסרטון ושתפי הלאה כדי שכל אמא שמתלבטת מה לעשות לגבי משאבת חלב תוכל לקבל החלטה מושכלת ובטוחה.

12 תגובות

  1. היי, תודה רבה על המידע!
    לא הבנתי עד הסוף למה זיהום במכונה מסוכן רק כשמעבירים את המשאבה לאישה אחרת ולא סתם ככה גם אם אני ממשיכה להשתמש בה?

  2. היי, לא הבנתי את הבעיה שבהשאלה.. הרי אם יש בעיה שיכנס חלב ולכן נוצר שם זיהום זה יכול לקרות גם כשיש רק משתמשת אחת במשאבה..
    אז מה זה בעצם משנה?
    פשוי צריך להקפיד שלא יגיע חלב למנוע.. לא?

    1. הי עדי! שמחה ששאלת, זו הזדמנות לחדד- גם אם נקפיד שלאיגיע חלב למנוע, זה לא תלוי בנו ובמידת ההקפדה… יש משאבות שהחלב יכול להגיע למנוע גם בלי שנשים לב. הבעיה הגדולה יותר היא שזיהום חלב יכול לקרות גם כתוצאה מהאוויר שנכנס למנוע ובא במגע עם החלב. במקרה כזה אין סימנים של חלב בצינורית. בכל משאבה שאינה מוגדרת כמיועדת להעברה בין נשים יש כניסה של אוויר שבא במגע עם החלב למנוע….
      לכן כשאת משאילה משאבה ממישהי אין לך שום אפשרות לדעת אם יש במנוע זיהום או לא. לכן ההמלצה היא להצטייד במשאבה אישית שתהיה רק שלך. אם היא חדשה היא לא יכולה להיות מזוהמת 🙂

      1. עוד פעם… אם יש לי משאבה מנפים הקודמת..גם יכול להיות שיש זיהום..לא?
        אז בעצם ההמלצה היא כל פעם לקנות משאבה חדשה?
        או מה בעצם?
        הרי יכול להיווצר לי עכשיו זיהום.. ואז כבר עכשיו המשאבה לא תהיה טובה..
        כאילו..אני פשוט לא מבינה למה דווקא ההשאלה היא הבעיה..

  3. היי,
    איך יודעים אם חלב קפוא הוא בעצם מזוהם?
    אם המשאבה כבר לא בידי ????

    1. זו באמת בעיה… אם זו היתה משאבה מושאלת ממכרה אולי תוכלי לבקש ממנה לבדוק את המשאבה. אם המשאבה היתה מגמ"ח/יד שרה אין כל כך דרך לברר 🙁 מעניין איזו משאבה זו היתה?

  4. היי ורד
    היכן משיגים את הפילטר (הספוגית השחורה הקטנה שאת סימנת בעיגול) ?
    אני מחפשת ברשת ולא מוצאת.

    תודה !

    1. הי שירי, הפילטר שסימנתי בתמונה הוא פילטר מזוהם ומעופש ולכן הוא שחור, הוא צריך להיות לבן ונקי. למיטב ידיעתי לא מוכרים כאלו, מציעה שתפני לשירות הלקוחות של המשאבה שלך ותתייעצי איתם.

  5. אין חכם כבעל הנסיון!
    יש לי נסיון רב, עם למעלה מ-10 ילדים אותם הנקתי ושאבתי במקביל, וב"ה לא היתה לי שום בעית זיהום עם שום משאבה (כל פעם כמעט השתמשתי במשהו אחר) כולל משאבות ששאלתי מיד שרה. אפילו שמרתי ערכות מלידה ללידה, הרתחתי והכל היה תקין! אל תחפשו בעיות מתחת האדמה…

    1. שמחה לשמוע שהחוויות שלך היו חיוביות 🙂
      הניסיון הרחב יותר, של נשים רבות במצטבר מראה שלצערנו הרב דווקא כן קורים דברים פחות נעימים, התמונה בפוסט היא תמונה אמיתית של פילטר במשאבת סווינג של מדלה שהושאלה בין חברות… בתינוק אכן סבל משלשולים תכופים. חשוב שאמהות יקבלו מידע אמין ויכירו גם את הדברים הפחות נעימים שיכולים לקרות בהשאלת משאבה לשימוש אישי כדי שתוכלנה לקבל החלטות מושכלות.

    1. הי אלירז!
      מציעה לפנות לחברת בפקס, יבואיני מדלה בארץ, יש להם שרות לקוחות מצוין ואני מאמינה שיוכלו לתת לך את המענה הכי טוב למרות שבישראל דגם "פאמפ אין סטייל" לא משווק. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן