הגברת ייצור חלב – איך לקבל יותר חלב בכל שאיבה

אחרי שכתבתי רבות על הגברת ייצור החלב בשאיבה, הגיע הזמן להסביר (בהרחבה, אלא מה?)  איך לקבל יותר חלב בכל שאיבה.
 אין דבר מבאס יותר מסשן שאיבה שאת לא מקבלת בו את הכמות שאת מצפה לה.  הדבר הראשון בהקשר הזה הוא לשים את הציפיות במקום ריאלי.כשאת שאבת לצד הנקה מלאה לא סביר שתמלאי בקבוקים בשאיבה. וגם אם את שואבת במקום הנקה, רב הנשים יקבלו כמות שנעה בין 60-100 מ"ל משני הצדדים. שאבת יותר מזה? התברכת!
נכון, כבר כתבתי כאן שהגוף שלנו הוא לא מכונה שמייצרת מנות מדודות ומוכנות ושלפעמים יש תנודות בכמויות. הפוסט הזה לא עוסק בתנודות או בסשן נמוך מקרי, אלא בפעמים האלו שאת מרגישה שמשהו כנראה לא עובד כמו שצריך.
וכן!  אם את כבר יושבת ומשקיעה מזמנך בשאיבה את בהחלט רוצה לדעת שאת עושה הכל נכון כדי למקסם כמויות ולקבל יותר חלב בכל שאיבה .
לקבל יותר חלב מכל סשן שאיבה
 

אז מה אפשר לעשות כדי לקבל יותר חלב בכל סשן שאיבה?

1. "מילקשייק"

תתחילי בעיסוי ושקשוק השד.
 מטרת הטריק הזה היא להרחיב את צינריות החלב, לעזור לגוף לשחרר אוקסיטוצין וכך לסייע לשחרור החלב. בימי כשואבת בלעדית, כיוון שעשיתי כמה טעויות בהתחלה שכמעט ייבשו אותי וסבלתי משחרור איטי, הייתי מתחילה עם ה"מילקשייק" תמיד. זה לוקח שתי דקות וזה משתלם.
איך עושות? מניחות את האצבעות של שתי הידיים משני צידי השד ומטלטלות אותו מעלה מטה(אפשר גם לאחוז את השד ביד אחת ולטלטל אותו מעלה מטה ולמצד לצד), אחר כך מעסות את השד, עם שתי ידיים משני צידי השד, תוך הפעלת לחץ מתון. ובפחות מילים – קבלי וידיאו:

 2. בדיקת ציוד

קרה לי לא פעם ולא פעמיים שבערך רבע שעה לתוך השאיבה הכמויות בבקבוקים היו עלובות ביחס לנורמה. כמעט תמיד האשמה נמצאת בחלקי המשאבה. בזמנו שאבתי עם המדלה פריסטייל, שהחלקים שלה היו רגישים במיוחד. או שהם לא יושבו טוב ביחד כי הרכבתי אותם בחיפזון או שלא שמתי לב לאיזו טיפת מים שנשארה עליהם. עם הזמן שמתי לב שבמקרים האלו הרעש של המשאבה נשמע שונה, כמעט "מתכתי" באופן מוזר שאני לא יודעת להסביר. במקרים כאלו אני מפסיקה את השאיבה, מפרקת ומרכיבה מחדש, אם צריך גם מעבירה ניגוב כדי לוודא שהכל יבש. אמנם צריך להוסיף כמה דקות לסשן אבל זה עושה את העבודה.
 
אפשרות נוספת היא שחלקי המשאבה פשוט מודיעים לך שהגיע הזמן שתחליפי אותם.
למרבה הצער יש לדברים האלו אורך חיים מוגבל, בעיקר לממברנות הסיליקון ולשסתומים(תלוי איזו משאבה יש לך). הן כל כך עדינות שיכולים להיות בהם קרעים מיקרוסקופיים שאת לא רואה  שמחלישים את עוצמת השאיבה. כדאי לשים לב, אם את רואה שמדובר במגמה מבאסת ומתמשכת של שאיבות "חלשות" כנראה שהחלפת ערכה או לכל הפחות החלפת הממברנות/שסתומים היא הפתרון.
מכירה את האימרה "מטאטא חדש מטאטא טוב"? אז זה זה.
 

3. עיסוי שד (breast compression)

יש טכניקות שונות, החל מעיסוי בסגנון חופשי ועד פרוטוקול דחיסת שד מדוקדק. חשוב לציין שסביב הנושא הזה יש עניין ואני אסביר.
מצד אחד, עיסוי השד  תוך כדי שאיבה(כמו בהנקה) עוזר לרוקן את השד טוב יותר. עיסוי תוך כדי שאיבה מניב יותר חלב וזה בדוק מחקרית.  מצד שני העיסוי/דחיסה עלולים לשבור את הוואקום(בין אם בהנקה ובין אם בשאיבה) ואם כל מה שאת רוצה זה לשאוב בידיים חופשיות סביר להניח שלא תרצי להעסיק את הידיים שלך בעיסוי לאורך של סשן השאיבה.
 
אבל מה? יש נשים שהוואקום שיוצרת המשאבה פשוט לא מספיק כדי לרוקן אותן כמו שצריך. כשתינוק יונק הוא מפעיל גם וואקום(לחץ שלילי) וגם תנועות דחיסה עם הלשון והלחיים(לחץ חיובי). לכן יש נשים שזקוקות גם ללחץ החיובי שנותן העיסוי תוך כדי שאיבה כדי לרוקן את השד.
 
מנגד יש נשים שמתרוקנות טוב גם בלי זה. הן יכולות להסתפק בעיסוי מקדים בלבד או כשיש היחלשות בזרימה, להפסיק את השאיבה, לתת עוד עיסוי ואז להמשיך.  אני אישית הייתי מהסוג שמסתדר בלי רוב תקופת השאיבה שלי אבל לקראת הסוף החלב שלי השתחרר רק עם עיסוי תוך כדי. 
 
נשאלת השאלה- איך אפשר לעסות את השדיים תוך כדי שאיבה בשאיבה דו צדדית? עם חזיית שאיבה כמובן שמשחררת לך את הידיים. יש חזיות שאפשר ממש להכניס לתוכן יד ולעסות את השד. יש חזיות שאיתן מעסים יותר בעדינות על גבי החזיה, יותר בצורה של לחיצות עדינות כדי לא לשבור את הוואקום.
ואיפה תוכלי להצטייד בחזייה כזו? אני ממליצה על האתר הישראלי המקסים אלפא מאם, שמחזיק מותגים איכותיים ומציע שרות נהדר. עם הקוד שלי, Bshvil10 יש לך עשרה אחוזי הנחה על כל החנות 🙂
 

4. יותר משחרור חלב אחד = יותר חלב בכל שאיבה

אני מודה שהתחלתי לשים לב כמה שחרורי חלב יש לי במהלך שאיבה בשלב מאוד מאוחר של קריירת השאיבה שלי. יש חשיבות רבה לשחרורי החלב לא פחות ממשך הזמן שאת שואבת בכל פעם. בשחרור החלב הראשון משתחרר רב החלב ובל זאת,  חשוב לדעת ולזהות את שחרורי החלב שלך, כיוון שיכולים להיות שניים ואפילו שלושה כאלו בסשן אחד, לפעמים צריך קצת לעזור להם לקרות. לרוב שחרור החלב מגיע בדקות הראשונות של השאיבה. נניח ושאבת לך עשר דקות ואז שמת לב שאת שואבת "על ריק" וכבר לא יוצא חלב. במצב כזה יש שתי אפשרויות
1. להמשיך לשאוב עוד כמה דקות, יתכן שיהיה שחרור חלב שני. גם אם לא יהיה- את משדרת לגוף שלך לייצר עוד חלב בכך שאת ממשיכה לשאוב אחרי שהזרימה נפסקת.
2. להפסיק את המשאבה לכמה דקות ואז להתחיל לשאוב שוב. להרבה נשים דווקא ההפסקה הזו מביאה אחריה שחרור חלב נוסף. ברוב המשאבות  כיום יש כפתור שמעביר למצב "גירוי"-  שאיבות קצרות ומהירות שמגרות שחרור חלב. אם יש לך משאבה עם כפתור כזה את יכולה לעבור למצב זה כשאת רואה שלא יוצא חלב.

5. עוצמת השאיבה המתאימה

כווני את המשאבה לעוצמת השאיבה הכי גבוהה שאת מרגישה בה בנוח. זה לא אומר העוצמה המקסימלית של המשאבה! (כואב לי לחשוב על זה) . אם עוצמת השאיבה מכאיבה לך המתח בגוף לא יעזור לשחרור החלב, להפך.  מציאת העוצמה האידיאלית עבורך היא עניין הדרגתי בשתי רמות. ברמת שגרת השאיבה  שלך, לוקח זמן להתיידד עם המשאבה שלך ולהכיר את התגובות שלך לעוצמותיה השונות. העוצמה ששאבתי בה אחרי שמונה חודשים למשל, היא לא זו ששאבתי בה בהתחלה. ברמה השאיבה הבודדת, לא מתחילים ולא "בולמים" מאפס למאה. כדאי להתחיל ולסיים כל שאיבה בהדרגה, להתחיל מעוצמה נמוכה לגבוהה ובסיום לחזור מגבוהה לנמוכה.  חשוב לזכור שברגע שהתקבעת על עוצמת שאיבה לרוב אין ממנה דרך חזרה – השד מתרגל לסף גירוי מסוים שמתחת לו השאיבה פחות יעילה והכמות המתקבלת פוחתת בהתאם.
 

6. רוגע, רוגע, רוגעלך

כבר כתבתי על כמה שלחץ יכול להפריע לאספקה. אני באמת חושבת שמינימום התעסקות בכמות שיוצאת תוך כדי השאיבה היא המפתח למקסום הכמות. אני יודעת שנשמע שזה סותר את כל מה שכתבתי לפני, זה לא! זה בא בנוסף – תזכרי שבשורה התחתונה, שאיבה בזמן שאת רגועה ודעתך מוסחת בספר/טלוויזיה/ אינטרנט/ שיחה ואת לא באובססיות על מה שיש בבקבוקים היא כמעט תמיד שאיבה מוצלחת.
עוד דבר שעוזר לשחרר את החלב הוא… התינוק/ת שלך! 
תחשבי על הבייבי, תסתכלי על תמונות, תביאי בגד שספוג בריח שלו/שלה.  לאהבה שלנו אליהן יש אפקט מרגיע שמשחרר אוקסיטוצין ואיתו את החלב.
 
אז תפרגני לעצמך את הפסק זמן הזה וקדימה לשאוב 😉

6 תגובות

  1. היי , ילדתי לפני 6 שבועות את הילי ומכיוון שרצתה להתחסר לשד החלטתי לנסות להניק אותה ואחרי בדיקות מסתבר שהיא לא מצליחה חהעביר חלב כנראה בגלל שהיא קטנה (מאוד! נולדה 2100 בלבד) וכרגע היא לא יונקת אבל אני שואבת על מנת שהגוף שלי ימשיך לייצר חלב אבל הכמויות שיוצאות לי בשאיבות הן ממש ממש קטנות (60 ביום)כרגע אנחנו בטיפול אצל אוסטאופט כדי שתצליח לינוק (אנחנו מקווים) לקחתי מילקל , חילבה , תה סרפד וכלום לא גורם לגוף שלי לייצר יותר חלב לצערי.
    כרגע אני שואבת עם משאבה של יד שרה(קליניקר) ובמקביל עם משאבה של מדלה (סויינג) יש לך טיפים נוספים לגרום לגוף שלי לייצר יותר חלב ?

  2. לירון יקרה, קודם כל מזל טוב! ברור לי שזו התחלה ממש לא פשוטה, כל הכבוד לך שאת ככה במאמצים על החלב! ממליצה לך בחום לשכור משאבה ברמת בית חולים ולהשתמש בה ולו רק בחודש הקרוב. זו אופציה יקרה אמנם אבל זו הדרך היחידה הבטוחה לביסוס אספקת החלב שלך, שחשובה כל כך לבייבי שלך שהקדים את זמנו. הקליניקר פשוט לא מתאימה למשימה. את יכולה לנסות מיד שרה להחליף ללקטינה של מדלה או לשכור סימפוני ישירות מבפקס יבואנית מדלה בארץ, או ישירות מאמדה את המשאבות שלהם כמו זו שבבית חולים. משאבה תותחית והקפדה על 8 שאיבות ביום זה המפתח לביסוסאספקת חלב בשאיבה. ממליצה לשאוב כמובן את שני הצדדים באותו זמן, זה גם מגביר ייצור(מוזמנת מאוד להצטייד בחזיית שאיבה בידיים חופשיות מהחנות שלי, עד סוף השנה יש החזר מקופות החולים על חזיות הנקה למבוטחות בבחטוחים המשלימים), לזמן השאיבה אין חשיבות, חשוה שתשאבי כל עוד יוצא חלב, ממש עד ריקון מלא של השד בכל פעם ואפילו עוד כמה דקות על ריק. עוד טכניקה שמאוד עוזרת גם להגביר כמויות וגם לעלות את השומן בחלב השאוב(מעולה לפגים) היא סחיטה ידנית קצרה לפני השאיבה ובסיום השאיבה- מוכח מחקרית! אם תרצי אני מציעה גם ייעוץ טלפוני 🙂 אל ייאוש, להיות עקבית והחלב ייגבר!

  3. ממש מעניין הבלוג שלך! תודה! אני במשבר שאיבות ביבית בת 4 חודשים ושאבתי היום בסך הכל 120 מ"ל. עשיתי את הטעות של להרגיל את השדהלרמה הכי גבוהה במשאבת לנסינו.. ובאמת אני מרגישה שהעוצמה לא מספיקה.. פעם הייתי מצליחה לשאוב עם פחות עוצמה. מה עושים?

    1. הי אורלי! שמחה שאת אוהבת את התכנים 🙂 לא ציינת האם את בשאיבה בלעדית או בשאיבות במקביל להנקה? צרי קשר עם שרות הלקוחות של לנסינו ושתפי אותם בבעיה, במקביל בדקי היטב את כל החלקים, אולי משהו התבלה והגיע הזמן להחליף? לרוב החלקים הרגישים ביותר הם הממברנות והשסתומים. בינתיים עד שהבעיה תטופל את צריכה להקפיד על ריקןו השד, יכולה בסחיטות ידניות או לחלופין לשכור משאבה לבינתיים כדי שלא תפגע לך אספקת החלב.

      1. תודה! אני גם שואבת וגם מניקה.. באמת אנסה להתקשר אליהם, בלי קשר גם במשאבות אחרות כמות החלב ירדה.. וגם אחרי שעתיים רצופות של הנקה התינוקת עדיין לא שבעה! זה מתסכל מיאש ומעציב!

        1. הי אורלי, באמת נשמע מתסכל, אפשר לשאול למה את מרגישה שהתינוקת לא שבעה? אם יש עניין של עלייה איטית במשקל ממליצה בחום לפנות ליועצת הנקה שתראה אתכן ואת ההנקה ותוכל לעזור במה שצריך. אם העלייה במשקל תקינה סביר שחוסר שביעות הרצון של התינוקת שלך הוא לא בהכרח רעב, לפעמים תינוקות מבקשים לינוק בתכיפות גבוהה מסיבות מגוונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן